Sør-Afrika

Sør-Afrika er et spennende land med frodig og variert natur med et rikt dyre- og planteliv. Landet er i tillegg et av de mest utviklede landene i det sørlige Afrika, både økonomisk og teknologisk. I Sør-Afrika samarbeider vi med Sefako Makgatho Health Science University som ligger nord i Pretoria.

Søknadsfrister

Søknadsfristen for mobilitet i Tanzania og Sør-Afrika er 1. februar

Les mer om hvordan du kan søke her

Praktisk informasjon

Utvekslingsoppholdet er mulig for: Bachelor i sykepleie, 3. år

Beliggenhet: Medunsa Campus, ca. 30 km fra hovedstaden Pretoria

Avtaletype: Bilateral

Varighet: 12 uker, vår

Antall plasser: 4

Oppdatert 26. August 2020, 12:46

Søknadsfrister

Søknadsfristen for mobilitet i Tanzania og Sør-Afrika er 1. februar

Les mer om hvordan du kan søke her

Praktisk informasjon

Utvekslingsoppholdet er mulig for: Bachelor i sykepleie, 3. år

Beliggenhet: Medunsa Campus, ca. 30 km fra hovedstaden Pretoria

Avtaletype: Bilateral

Varighet: 12 uker, vår

Antall plasser: 4

Sefako Makgatho Health Sciences University, Medunsa campus

Medunsa Campus ble opprettet i 1978, og har ca. 4000 studenter. Universitetet har et utstrakt samarbeid med de største townshipene i provinsen, og tilbyr helsetjenester til befolkningen i nærområdene. Store deler av befolkningen er arbeidsløse og har få ressurser.

Praksis vil foregå i kommunehelsetjenesten ved lokale klinikker og distriktsklinikker både i Pretoria, i townships og ute på landsbygda. Klinikkene er ulikt utstyrt, og tilgangen på ressurser varierer. Noen klinikker har kun åpent på dagtid, mens andre er åpne hele døgnet. Her vil det bli rik anledning til å studere livsstilssykdommer som vi kjenner fra norsk helsevesen, samt helseproblemer relatert til under- og feilernæring, tuberkulose og HIV/AIDS. Flere av klinikkene har fødeavdeling.

Les mer om Sefako Makgatho Health Sciences University.

Kort om Sør-Afrika

Sør-Afrika ligger lengst sør på det afrikanske kontinent og grenser til Namibia, Botswana, Zimbabwe, Mosambik, Eswatini og Lesotho. Landet har ikke en offisiell hovedstad, men tre hovedsteder: Cape Town, Pretoria og Bloemfontein.

Sør-Afrika er et spennende land med mye variert natur. Her finner du alt fra savanner til ørken og skog. Du finner mange nasjonalparker med rikt dyre- og planteliv. Kruger nasjonalpark er blant en av de mest kjente. Landet har et variert klima.