Informasjon om bibliotekstjenester

Fra biblioteket vil vi prøve å minimere ulempene for dere studenter. Biblioteket blir derfor "betjent" på nett i vanlig betjeningstid (8:45-16:00 mandag-torsdag, 8:45-15:30 fredag).

Oppdatert 30. Mars 2020, 13:32

Hva har jeg tilgang til?

Selv om skolen og biblioteket er stengt, er det bare de fysiske ressursene dere ikke har tilgang til, det vil si selve bøkene. Dere har fremdeles tilgang til alle artikler og tidsskrifter som LDH abonnerer på. Husk å logge deg på med VPN, så får du de samme tilgangene som om du hadde sittet i LDH sine lokaler.

Se her for hvordan koble opp med VPN.

For bøker dere gjerne skulle hatt tilgang til: Sjekk om utdraget dere trenger kanskje har ligget i et kompendium i ett av de tidligere emnene deres. Dere finner de tidligere emnene i Canvas ved å klikke på “Se alle”- lenken i Canvas-appen på iPad, eller velge Emner og Alle emner på PC eller Mac. Skroll så ned til Tidligere påmeldinger.

Vi jobber sammen med lærerne for å se om vi kan legge inn flere utdrag av bøker. Disse blir i så fall lagt inn i pensumlisten, og dere vil få informasjon om dette via kunngjøring i emnet det gjelder. Snakk også med hverandre for å se om dere kan låne det dere trenger dere i mellom.

Det er mulig å kjøpe e-bøker på www.allvit.no, både som engangskjøp og for leie i kortere perioder. Dette er dessverre ikke så billig, men da har man i hvert fall tilgang. Det kan også lønne seg å sjekke hvor mye bøkene koster på www.adlibris.no eller evt. Norli/Ark. Kanskje dere kan gå til felles innkjøp av bøker dere kan dele (husk å ta forholdsregler for smittevern!).

Nasjonalbiblioteket har utvidet tilgangen til det digitaliserte materialet som finnes i nettbiblioteket nb.no. Der finnes det faglitteratur som kan være relevant for dere, selv om det stort sett er eldre utgaver av det vi har i biblioteket på LDH. Bøkene er tilgjengelig for 30 samtidige brukere. Populære bøker vil derfor kunne være utilgjengelige ved stor pågang. Det er dessverre ikke mulig å sette seg i kø. For å benytte tjenesten må man søke om å få tilgang. Les mer om hvordan man søker om tilgang på denne nettsiden: https://www.nb.no/utvidet-tilgang/

Bestillinger av artikler LDH ikke har tilgang til:

Akkurat nå har vi ikke mulighet til å bestille artikler fra andre UH-institusjoner. Det jobbes med dette nasjonalt og det kan komme en endring i de nærmeste dagene. Hvis det kommer en endring, sender vi ut informasjon om dette.

Hjelp med litteratursøk og referering

Dere kommer i kontakt med oss ved å sende e-post til bibliotek@ldh.no. Hvis spørsmålet ikke er enkelt å besvare med e-post, kan vi sette opp en Zoom-sesjon. Dette forutsetter da at dere har installert zoom, se her for informasjon

Husk også på bibliotekets Canvas-kurs, der finner dere mange gode ressurser om både litteratursøk, EndNote og referering.

Lykke til med studiene deres i denne krevende tid, ikke nøl med å ta kontakt med oss hvis dere lurer på noe i forbindelse med tilgang til litteratur eller oppgaveskriving og vi kan prøve å hjelpe det beste vi kan.

Hilsen fra alle i biblioteket:

Fredrik, Gina, Inger Marie, Kari, Mia og Sara