BSY-410 Storbyhelse - verdibasert fordypning

Hensikten med dette emnet er å gi studenten en fordypning i storbyens utfordringer når det gjelder sosial ulikhet og ulikhet i helse, og hvordan utfordringene påvirker enkeltmennesker, grupper og utøvelse av sykepleie. Videre skal emnet gi innsikt i og forståelse for hvordan diakonale verdier og grunnlagstenkning samt diakonale institusjoner bidrar til å fremme storbyhelse og forebygge eller redusere utenforskap.

Om emnet

Engelsk emnenavn: Urban health

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/ 5 ECTS
3 uker à 40 timer (120 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Publisert 1. Juli 2020, 12:12

Sist oppdatert 22. Desember 2023, 12:14

Om emnet

Engelsk emnenavn: Urban health

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/ 5 ECTS
3 uker à 40 timer (120 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Innhold

Studenten som velger dette emnet, vil få kunnskap om marginaliserte grupper i storbyen, som personer som opplever hjemløshet og rusmiddelavhengighet, personer med urfolks- og minoritetsbakgrunn, personer uten rettigheter i norsk velferdssystem, samt menneskehandel og migrasjon. Det vil bli lagt vekt på diakonale utfordringer, tiltak og ressurser i møte med storbyhelseproblematikk. Sykepleiers kulturkompetanse er vektlagt og inkluderer hensynet til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten kunne:

  1. forklare sosiale og sosioøkonomiske utfordringer og ulikhet i helse i storbyen og mulige konsekvenser av disse og tilpasse globale helseutfordringer til en norsk storbykontekst

  2. vurdere helse, utdanning, arbeid og levekår i planlegging og utøvelse av sykepleie til enkeltpersoner og grupper i samfunnet i et kulturkompetent perspektiv

  3. vurdere helsefremmende, forebyggende og arbeidsinkluderende tiltak til marginaliserte medborgere i lys av diakonal grunnlagstenkning og i et kulturkompetent perspektiv

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Prosjektarbeid i gruppe. IKT-basert fremlegg i seminar. Vurderingsuttrykk: bestått/ ikke bestått.