BSYP-503 Sykepleier som fagutvikler og leder av eget fag (praksisstudier)

Om emnet

Engelsk emnenavn: Leadership and development in Nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 15 studiepoeng/ 15 ECTS
10 uker à 40 timer (400 timers arbeidsinnsats)

Semester: Femte (høst) eller sjette semester (vår)

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-301, BSY-302, BSY-401, BSYP-400

Heltid/deltid: Heltid

Publisert 1. Juli 2020, 12:12

Sist oppdatert 26. September 2022, 14:43

Om emnet

Engelsk emnenavn: Leadership and development in Nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 15 studiepoeng/ 15 ECTS
10 uker à 40 timer (400 timers arbeidsinnsats)

Semester: Femte (høst) eller sjette semester (vår)

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-301, BSY-302, BSY-401, BSYP-400

Heltid/deltid: Heltid

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal anvende sine kunnskaper om ledelse, kvalitets- og forbedringsarbeid og utvikle sine ferdigheter som leder av eget fag og som veileder for medstudenter. Emnet er en videreføring av emne BSY-401 og gir studenten praktisk erfaring som leder, veileder og fagutvikler i tillegg til utøvelse av sykepleie til pasienter i alle aldersgrupper med komplekse og sammensatte sykdommer og behov. Studenten skal kunne gjennomføre og dokumentere relevante observasjoner og vurderinger, fatte beslutninger på bakgrunn av disse, gjennomføre og vurdere resultater av egen og andres sykepleieutøvelse.

Innhold

Emnet omfatter 80 timer prekliniske studier og 320 timer praksisstudier fordelt på ti uker, hvorav 240 timer er tilstedeværelse i klinisk kontekst, der sykepleie utøves ut fra en personsentrert tilnærming til pasienter med komplekse og sammensatte sykdommer, tilstander og behov. Studenten får praktisk erfaring som leder, veileder og fagutvikler. Studenten skal utføre forsvarlig, sikker og kunnskapsbasert sykepleie og skal anvende prinsipper og standard terminologi for dokumentasjon gjennom trinnene i sykepleieprosessen på en verdibevisst måte og slik at det fremmer pasientsikkerhet. Medisinsk-tekniske og hygieniske retningslinjer og prinsipper skal anvendes. Studenten skal utføre personsentrert sykepleie i samarbeid med pasienter, nære pårørende, medstudenter og ulike yrkesgrupper. Retningslinjer som er relevante for området, gjøres kjent for studenten.

Læringsutbytte

Etter avsluttede prekliniske studier skal studenten kunne:

1. skille mellom sykepleierens ansvar og funksjon og andre gruppers ansvar og funksjon i tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

2. kritisk vurdere ulike modeller og teorier om kvalitetsarbeid, tjenesteutvikling og implementeringsprosesser, samt sykepleierens ansvar og funksjon i vurdering av eksisterende rutiner, metoder eller andre områder av behov for forbedrings- eller innovasjonsarbeid i praksis

3. anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser og relevante undervisnings- og veiledningsmetoder i veiledning og undervisning av studenter og kolleger

Etter avsluttede praksisstudier skal studenten kunne:

1. kritisk vurdere egen og andres ledelse og utøvelse av personsentrert, kunnskapsbasert og sikker sykepleie til en gruppe av pasienter med komplekse og sammensatte sykdommer og behov

2. kritisk vurdere tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling og samarbeid i team, innad og på tvers av virksomheter og nivåer

3. gjennomføre og vurdere egen og andres kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på̊ respekt, medbestemmelse og integritet

4. vurdere egen og andres anvendelse av etiske prinsipper, yrkesetiske retningslinjer og relevante lovverk som reflekterer en profesjonell, forsvarlig sykepleie på praksisstedet

5. vurdere egen og andres gjennomføring av ordinert medisinsk behandling, planlegging og tilpassing av sykepleieferdigheter (observere, vurdere, beslutte, handle og evaluere) og prosedyrer i tråd med etiske prinsipper, aktuelle retningslinjer og lovverk

6. vurdere legemiddelhåndtering, resistensforebygging, smitteverntiltak og håndtering av medisinskteknisk utstyr i tråd med etiske prinsipper, aktuelle retningslinjer og lovverk

7. vurdere, dokumentere og følge opp risikofaktorer og kvalitetsutfordringer knyttet til individ, system og miljø

8. vurdere egne og andres kunnskapsbaserte, individualiserte planer med standard terminologi

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Praksisstudier med godkjent arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.