Publisert 21. November 2023, 14:53
Sist oppdatert 30. November 2023, 11:10
Mastergrad ved LDH innebærer en sykepleiefaglig yrkesutøvelse basert på et teoretisk, klinisk og vitenskapelig fundament. Begrepet «Avansert klinisk sykepleie (AKS)» er inspirert av den internasjonale tittelen på kliniske masterutdanninger for sykepleiere, «Advanced Practice Nursing» som har følgende definisjon:
Felles AKS-profil
LDH har utviklet felles AKS-profil for masterkandidater utdannet ved LDH, basert på ICNs definisjon, kompetanseområder for masterutdanninger i sykepleie beskrevet av Hamric (2014) [2], rammeverk for kvalitet i helsetjenestene (Helsedirektoratet IS-2690) [3], og harmonisert med LDHs øvrige masterutdanninger innen avansert klinisk sykepleie.
En AKS fra LDH skal kjennetegnes ved høy klinisk og akademisk kompetanse, faglig integritet, høy etisk bevissthet, profesjonell omsorg, respekt og medmenneskelighet i møte med pasienter i alle aldre og deres nære familie og pårørende, samt kollegaer, medarbeidere og andre profesjoner.
- En AKS tar helhetlig sykepleiefaglig ansvar for mennesker med komplekse og sammensatte sykdommer/lidelser og deres pårørende.
- En AKS har inngående klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse, og kan innta en selvstendig funksjon i helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering og lindring i en felles beslutningsprosess med pasienter og brukere i tett samarbeid med deres pårørende.
- En AKS tar faglig lederskap og sikrer kontinuitet og kvalitet gjennom samhandling på tvers av profesjoner, sektorer, tjenester og instanser. De sørger for personsentrerte helsetjenester som grunnlag for helsehjelp til mestring og livskvalitet.
- En AKS tar ansvar for pasientsikkerhet, resultatvurdering av helsehjelp og sykepleietiltak, og utvikling og effektivisering av sykepleietjenestene.
- En AKS tar ansvar for og bidrar til likeverdige helsetjenester, særlig for mennesker i sårbare situasjoner innen storbyens demografi, arbeids- og levekår.
- En AKS har kompetanse til å identifisere kunnskapshull, initiere og lede utviklingsprosjekter og delta i innovasjonsprosjekter, samt initiere og delta i sykepleiefaglig- og tverrfaglig forskning.
- En AKS veileder og formidler kunnskapsbasert på en pedagogisk måte til pasienter, pårørende, sykepleiere og annet helsepersonell.
[2] Hamric, A. B., Tracy, M. F., Hanson, C., & O'Grady, E. (2014). Advanced practice nursing: an integrative approach (5th ed.). St. Louis: Elsevier.
[3] Salma Shahzadi & Narbuvold, H. (2018). Rammeverk for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for helse- og omsorgstjenesten. Helsedirektoratet