BSY-401 Organisasjon, ledelse, kvalitets- og forbedringsarbeid

Om emnet

Engelsk emnenavn: Organization, leadership, quality, equity and improvement work

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 7,5 studiepoeng/ 7,5 ECTS
5 uker à 40 timer (200 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Publisert 1. Juli 2020, 12:12

Sist oppdatert 17. Mars 2022, 10:42

Om emnet

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 7,5 studiepoeng/ 7,5 ECTS
5 uker à 40 timer (200 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenesten, sosial- og helsepolitikk, velferdssystemets lover og regelverk samt nasjonale kvalitetsindikatorer for i sin tjenesteutøvelse å kunne lede det pasientnære arbeidet og sørge for sikker og forsvarlig sykepleie. Videre har emnet til hensikt at studenten skal utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til kvalitetsvurderinger på system- og oppgavenivå samt forbedringsarbeid. Emnet skal danne grunnlag for å kunne bidra i innovasjonsprosesser og implementeringsarbeid av relevans for sykepleie. Emnet skal videre bidra til at studenten skal kunne kritisk analysere begrepene sosialpolitikk, velferdssystem, ledelse, organisasjon og tjenesteutøvelse.

Innhold

Dette emnet er en videre fordypning i standarder for sykepleie med vekt på kvalitets- og forbedringsarbeid og sikker sykepleie innenfor nivåene i helsetjenesten. Emnet omhandler helsetjenestens myndighetskrav, ledelse og organisasjon, lover og regelverk. Emnet legger også vekt på hvordan sosiale og helsemessige problemer og sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår kan påvirke sykepleie sosialpolitisk, samt hvordan helsetjenester er organisert.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten kunne:

1. forklare relevante modeller og teorier og sammenhengene mellom det til enhver tid gjeldende nasjonale rammeverket for kvalitetsdimensjoner i helse- og omsorgstjenesten, standarder for sykepleie og sykepleiefagets samfunnsoppdrag

2. strukturere kunnskap om helsetjenestenes organisering, ledelse og myndighetskrav samt helse -og velferdssystemets lover, regelverk og veiledere av betydning for sykepleierens tjenesteutøvelse

3. strukturere kunnskap om sykepleierens rolle og funksjon knyttet til organiseringsarbeid i sin tjenesteutøvelse

4. forklare konsekvenser og mulige konsekvenser av sosiale og helsemessige utfordringer, inkludert migrasjon og mennesker på flukt, i storbyen og kunne iverksette tiltak knyttet til dette

5. forklare prinsipper, kvalitetsindikatorer og potensielle tiltak innenfor nivåene i helsetjenesten for å forebygge og redusere pasientskader og vurdere verktøy og metoder for kvalitetsutvikling og systematisk oppfølge forbedringsarbeid, risikoanalyse og sikker sykepleie

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Individuell hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: A–F.