BSY-411 Innovasjon i sykepleie

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap og forståelse om innovasjon og tjenesteutvikling, som kan danne grunnlag for at man som sykepleier kan initiere, lede, bidra og aktivt delta i innovasjonsprosesser i helse- og omsorgstjenesten generelt og sykepleie spesielt. Studenten skal få innsikt i hvordan kultur og rammebetingelser påvirker mulighetene for innovasjon.

Om emnet

Engelsk emnenavn: Innovation in Nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/ 5 ECTS
3 uker à 40 timer (120 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Publisert 1. Juli 2020, 12:12

Sist oppdatert 8. Desember 2023, 13:13

Om emnet

Engelsk emnenavn: Innovation in Nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/ 5 ECTS
3 uker à 40 timer (120 timers arbeidsinnsats)

Semester: Fjerde semester, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: Ingen

Heltid/deltid: Heltid

Innhold

Studenten som velger dette emnet, vil få teoretisk og praktisk kunnskap om sykepleiebaserte innovasjoner, utviklings- og implementeringsprosesser og hvilke faktorer som hemmer og fremmer innovasjon i praksis. Standarder for sykepleieutøvelse, etikk, jus, kommunikasjon, teamarbeid og pasientmedvirkning danner grunnlag for forståelse for, planlegging og utvikling av innovasjoner. Samarbeid i team vektlegges.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten kunne:

  1. forklare innovasjon i sykepleie og faktorer som hemmer og fremmer innovasjonsarbeid i helsetjenesten

  2. kritisk vurdere en eksisterende innovasjon ut fra standarder for sykepleieutøvelse og skille mellom ulike typer innovasjoner

  3. planlegge en innovasjon i sykepleie gjennom team-samarbeid

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Prosjektarbeid i gruppe. IKT-basert fremlegg i seminar. Vurderingsuttrykk: bestått/ ikke bestått.