Publisert 1. Juli 2020, 12:12
Sist oppdatert 17. Mars 2022, 10:37
Om emnet
Engelsk emnenavn: Communication, teaching and supervision
Studieprogram: Bachelor i sykepleie
Studiepoeng og omfang: 7,5 studiepoeng / 7,5 ECTS
5 uker à 40 timer (200 timers arbeidsinnsats)
Semester: Tredje semester, høst
Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme
Krav til forkunnskaper: Ingen
Heltid/deltid: Heltid
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle kunnskap og ferdigheter innen undervisning og veiledning til pasienter i alle aldre, pårørende og helsepersonell, samt ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser og konflikthåndtering. Studenten skal oppnå bred kunnskap om standarder for sykepleie. I emnet utdypes også begrepet kulturkompetanse.
Innhold
Emnet omfatter undervisning, refleksjoner og veiledning i standarder for sykepleie samt ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser som sykepleieren skal ha kunnskap om for å kunne tilby profesjonell og forsvarlig sykepleie både til pasienter og pårørende. Videre omfatter emnet diskusjoner om betydningen av kulturkompetent sykepleie ved undervisning og veiledning til pasienter og pårørende. Pasienters og pårørendes mestringsstrategier inngår også i emnet.
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne skal studenten kunne:
- forklare begreper som den profesjonelle sykepleie-pasient-relasjonen, undervisning og veiledning i relasjon til sykepleierens funksjon og ansvarsområde i et kulturkompetent perspektiv
- vurdere metoder, rammeverk og modeller for sykepleierens undervisning og veiledning i relasjon til ulike lærings-, mestrings- og endringsprosesser samt modeller for brukermedvirkning på individ- og systemnivå
- vurdere ulike modeller for problemløsning og volds- og konflikthåndtering samt beskrive hvordan disse kan støtte sykepleieren i å forebygge og løse konflikter
- vurdere sammenhenger mellom kommunikasjon, samhandling mellom pasienter, pårørende og helsepersonell, samarbeidsprosesser og teamarbeid fra et kulturkompetent perspektiv
- vurdere teknologi og digitale verktøy og bruken av disse i helsetjenesten for å støtte arbeidsprosesser, kvalitet, effektivitet og en sikker pleie
Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk
Muntlig eksamen i gruppe. Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått.