KI-retningslinjer for ansatte

Publisert 19. Juni 2024, 10:01

Sist oppdatert 19. Juni 2024, 11:01

Sikt KI-chat er LDHs valgte tjeneste for sikker bruk av generativ kunstig intelligens som ChatGPT. Det er viktig at du benytter denne tjenesten når du bruker KI til undervisning og forskning for å ivareta personvern og datasikkerhet. Sikt KI-chat lagrer og deler ikke tekst du legger inn. Teksten din brukes heller ikke til å trene modellen.

Viktig: Før du bruker tjenesten, skal du sette deg inn i Sikts brukervilkår. Se særlig, pkt. 4, 5 og 6.

Du skal alltid:

  • Sjekke fakta

  • Bruke ditt faglige skjønn

  • Diskutere etiske, sosiale og juridiske spørsmål rundt KI med studentene dine

Du skal aldri:

  • Ta informasjon fra KI-chat for god fisk

  • Dele fortrolig informasjon

UNESCO har laget dette flytskjemaet som viser tydelig når det er trygt å bruke chatbot-verktøy som Sikt KI-chat. Det er oversatt til norsk av DIGIN, OsloMets støttemiljø for digital undervisningspraksis. 

Unesco flytdiagram

 

Bruk av kunstig intelligens

Du kan bruke KI-chat til mye. Her er noen eksempler:

  • Be om innspill når du planlegger undervisning enten det er hele studieemner eller enkelttema. Du kan for eksempel få forslag til strukturering av informasjon, studentaktiviteter, case eller spørsmål.

  • Be om forslag til disposisjon for en artikkel

  • Be om forslag til å lage Powerpoint om et bestemt tema eller basert på en artikkel

  • Få oppsummert en lengre tekst

  • Få flere perspektiver på en sak

Du kan ikke:

  • Legge inn eller laste opp informasjon som er fortrolig eller strengt fortrolig

  • Dele sensitiv informasjon som personnummer, legning og fullt navn

  • Stille spørsmål om temaer du ikke kan godt nok til å kvalitetssikre svarene du får

  • Be om støtte til sensurering eller retting av arbeidskrav

  • Eksportere og dele dialoger som inneholder sensitiv informasjon

Bruk av KI sammen med studentene

Kunstig intelligens er allerede i bruk i helsesektoren. Våre studenter trenger å kjenne og forstå mulighetene og begrensningene i denne teknologien for å mestre og ta i bruk denne teknologien i arbeidshverdagen.

KI-chat er nyttig i mange undervisningssituasjoner. Se bruken i sammenheng med læringsplan/emneplan og læringsutbytter. Bruk gjerne den didaktiske relasjonsmodellen til å reflektere over hvordan KI kan hjelpe studentene dine til bedre læring. 

Du kan for eksempel:

  • Be KI-chat om definisjon på et begrep som er nytt for studentene og så diskutere definisjonen i summegrupper og/eller i plenum

  • Gruppeoppgave der studentene skal få tilbakemelding fra KI-chat på fagtekster de har utviklet. Studentene diskuterer forbedringspotensialet tekstene har, gjerne med utgangspunkt i vurderingskriterier og/eller sensorveiledninger. 

  • Be KI-chat om å simulere en pasient i en stressende situasjon og la studentene øve seg på god kommunikasjon

Du skal ikke:

  • La bruk av KI-chat erstatte tilbakemeldinger fra deg

  • Bruke KI-chat som erstatning for verdifulle mellommenneskelige samtaler

Eksempler på bruk i undervisningen

Her er et par læringsutbytter der Sikt KI-chat kan brukes i undervisningen. Du finner sikkert flere.

Fra BSY-102: Navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen, beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre og beskrive ulike organer og organsystemers funksjoner i kroppen og anatomisk oppbygning i betydningen makroanatomisk (organer og organsystem) og mikroanatomisk (celler og vev).

Her kan KI-chat for eksempel lage spørsmål til quiz eller øvingskort (flash cards) som kan hjelpe studentene med innlæringen. 

Fra MALNA-100: Patofysiologi ved akutt og kronisk sykdom

“Identifisere og analysere tegn og symptomer på patofysiologiske prosesser”.

Her kan du som underviser be KI-chat om tips til undervisningen du skal holde og læringsaktiviteter. Du kan også spørre om spørsmål til en quiz du ønsker å ha i Canvas, utforme case til bruk før, under eller etter undervisningen.

Kilder