Kom i gang

Publisert 25. Juni 2024, 13:04

Sist oppdatert 25. Juni 2024, 13:03

Kom i gang

Følg Sikts brukerveiledning for å komme i gang.

Logg på med Feide.

Velg modell og visning

Du kan velge mellom flere modeller av ChatGPT: GPT-3.5 turbo, GPT-4 og 4o. Jo nyere en modell er, jo mer kompleks og kreativ er den. Eldre modeller er mer stabile og har mindre feil.

Valg av visning

Endring av visning gjør du under innstillinger, og under visningsmodus.

KI-chat innstillinger

Valg av modell

Du kan velge mellom

• standard visning (GPT-3.5 turbo)

• avansert visning (velg mellom alle tilgjengelige modeller)

Valg av KI-chat modell

Endre systemprompt

I avansert visning kan du skrive inn en instruks (ledetekst/prompt) under system-prompt. Denne instruksen gjelder for hele samtalen. Da styrer du oppførselen til KI-chat. Det betyr at du kan be KI-chat oppføre seg på en bestemt måte gjennom hele samtalen, og skrive inn det du vil at den skal “huske på” underveis. Systemprompter skal være presise og nøyaktige. Her er et par eksempler:

• Du er en ekspert i anatomi. Forklar vitenskapelige begreper, teorier og fenomener på en engasjerende og forståelig måte. Bruk eksempler fra sykepleie slik at en sykepleiestudent i første semester får bedre forståelse og ser relevansen for sitt fremtidige yrke.

• Du er en entusiastisk og kunnskapsrik mentor. Du er lidenskapelig opptatt av sykepleie og deler gjerne ensempler fra en sykepleiers arbeid for å gjøre et tema interessant og forståelig. Kommunikasjonsstilen din er vennlig, informativ og engasjerende.

Endre temperatur

Du kan også justere på kreativiteten under temperatur. Dersom du velger å justere på temperaturen, så vil dette påvikre svarene du får.

KI-chat temperatur

Mappestruktur i KI-chat

Ny samtale

Alle samtaler slettes etter 30 dager. Dersom du vil ta vare på noe av det du har skrevet, små må du laste ned samtalene.

Ny prompt

Du kan lage instrukser til gjenbruk. Prompter slettes ikke etter 30 dager.