Zoom installasjon og pålogging

Som student ved LDH har du tilgang til Zoom, et videomøtesystem, som kan brukes til videomøter med medstudenter, lærere eller med familie og venner. Tjenesten er gratis for alle LDH studenter.

Publisert 14. Februar 2020, 12:03

Sist oppdatert 15. Februar 2021, 12:11

Hvis du har en iPad fra skolen så vil du finne Zoom forhåndsinstallert.  Du må bare logge deg på.  (Det er anbefalt å bruke WiFi når du skal bruke Zoom og ikke 4G).

Du kan også installere Zoom på en Mac/PC, tablett eller smart telefon.

For å installere applikasjonen, gå til https://ldh.zoom.us og klikk på «Download client» nederst på skjermen.  Deretter kan du velge Mac/PC installasjon (Zoom Client for Meetings) eller Android/Apple (Zoom Mobile Apps).

Nedlasting til Mac/PC

Klikk på «Download».  Installasjonsfilen vil bli lastet ned til mappen «Nedlastinger» på enheten din.  Åpne mappen og dobbeltklikke på filen for å starte installasjonen.

Pålogging Mac/PC

Selv om det ikke er strengt tatt nødvendig å logge på Zoom for å delta i møter, vil vi på det sterkeste anbefale at du logger inn i Zoom med din Feide-konto. Grunnen er at vi stadig tar i bruk ny funksjonalitet i undervisningen som kun virker for de som er pålogget via Feide. (Det nytter ikke å være pålogget med en privat Zoom-konto). Siden dette er så viktig, tar vi en rask gjennomgang av riktig påloggingsprosedyre her:

• Når du åpner Zoom for første gang, vil du bli bedt om å logge på. Er du allerede pålogget via en annen konto, kan du logge av og deretter velge Sign in for å logge på igjen via Feide.

• Når du skal logge på, får du opp vinduet til høyre.

NB: Ikke skriv inn brukernavn og passord her!

Her MÅ du klikke på knappen Sign in with SSO for at du skal bli logget inn på riktig måte.

For å logge på Zoom, gjør følgende:

• Åpne Zoom-klienten (applikasjonen)
  • Velg "Sign in"​
  • Velg "Sign-in with SSO"
  • Tast "ldh" som company domain​
  • Deretter vil du bli videresendt til FEIDE for å logge deg på.  Logg inn med FEIDE brukernavn og passord.  Det kan hende at du vil også bli bedt om å logge deg på Office 365.  (Her vil du logge inn med brukernavn «studentnr@stud.ldh.no» og FEIDE passord)

Nedlasting til iPad/Android

Her vil du bli sendt til Apple App Store eller Google Play Store, hvor du kan installere appen.

Pålogging på iPad

• Når du skal logge på, får du opp vinduet til høyre.

NB: Ikke skriv inn brukernavn og passord her!

Første gang du bruker Zoom må du logge deg på

• Velg Sign-in
  • Velg SSO
  • Tast «ldh» som company domain