Ansvarsområder
- Pedagogisk og fagdidaktisk utviklings- og kvalitetsarbeid
- Studentaktive læringsmetoder
Forskning og fagutvikling
- Design-basert forskning
- Utvikling av læringsdesign inkludert fleksible læringsdesign
- Aktiv læring og bruk av digitale verktøy i læringsdesign
- Blended learning og flipped classroom
- Samarbeidslæring i digitale grupper
- Læring i aktive læringsklasserom på campus
- Introduksjonsprogram og startkompetanse for nye studenter
Forskningsgrupper:
- Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen, Lovisenberg diakonale høgskole
Forskningsprosjekter:
- Postgraduate nursing students' motivation for learning
- Teachers´ experiences and perspectives on the use of active learning classrooms in health care and social work education
- Vurdering og tilbakemeldingskompetanse – VoTkomp
- Technology-Supported Guidance Models Developed for Clinical Practice in Nursing Education: Systematic Mixed Studies Review
Undervisning
- Naturvitenskapelige- og medisinske fag i sykepleierutdanningen
- Utvikling av læringsdesign med integrert bruk av digitale verktøy og -ressurser for undervisere i sykepleierutdanningen
Bakgrunn
Utdanning:
- Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse, VID vitenskapelige høgskole
- PhD i aktiv læring og integrert bruk av digitale verktøy i læringsaktiviteter innen læringsdesignet omvendt undervisning, VID vitenskapelige høgskole
- 1-åring Pedagogisk praksis utdannelse, Universitetet i Oslo
- Cand. scient i cellebiologi, Universitetet i Oslo
- E-moderating online course, The Open University
- Organisasjon og ledelse, NKI Fjernundervisning
Utvalgt arbeidserfaring:
- Førsteamanuensis, VID vitenskapelige høgskole
- Pedagogisk koordinator og e-læringskoordinator, VID vitenskapelige høgskole
- Høgskolelektor, Diakonhjemmet høgskole
- E-læringskoordinator, Diakonhjemmet høgskole
- Lektor med opprykk i realfag, St. Sunniva skole
Verv
- Leder av forskningsgruppa Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen, Lovisenberg diakonale høgskole
Publiseringer
-
Kommunikasjonstrening gjennom simulering ved videreutdanning i palliativ omsorg: studentenes erfaringer
2024:
Karoline Skedsmo,Hanne Maria S Bingen,Kristin Hofsø,Simen Alexander Steindal,Carina Lundh Hagelin,Deborah Hilderson -
Postgraduate Nursing Students’ Experiences with Simulation-based Learning in Palliative Care Education
2023:
Karoline Skedsmo,Hanne Maria S Bingen,Kristin Hofsø,Simen Alexander Steindal,Carina Lundh Hagelin,Deborah Hilderson -
Blended learning og flipped classroom
2022:
Hanne Maria S Bingen -
Hva er studentaktiv læring?
2022:
Hanne Maria S Bingen -
Flipped classroom i helsefaglige profesjonsutdanninger: Hva er rasjonale, erfaringer og konsekvenser for studenters læring i et fremtidsperspektiv?
2021:
Hanne Maria S Bingen -
Nursing students’ learning physiology within a flipped classroom design
2019:
Hanne Maria S Bingen -
Designet til et læringsmiljø som tilrettelegger for at sykepleierstudenter møter forberedt når de studerer fysiologi innenfor rammen omvendt undervisning
2017:
Hanne Maria S Bingen -
Omvendt undervisning og bruk av digitale verktøy
2016:
Hanne Maria S Bingen -
Bruk av digital teknologi i synkrone og asynkrone læringsaktiviteter
2016:
Hanne Maria S Bingen -
Utvikling av en helhetlig tilnærming til aktiv læring. Erfaringer fra prosjektet Fleksibel undervisning for campusstudenter.
2016:
Hanne Maria S Bingen,Reidun Lid,Siri Nyen -
Hvordan og hvorfor tilrettelegge for interaksjon?
2015:
Hanne Maria S Bingen -
Student Response Systems: Do nursing students prefer coloured paper or digital solutions?
2014:
Martin Aasbrenn,Simen Alexander Steindal,Helge Stensrud,Hanne Maria S Bingen -
Så byggde vi upp en nätkurs – utmaningar och möjligheter
2014:
Hanne Maria S Bingen -
Så byggde vi upp en nätkurs – utmaningar och möjligheter
2013:
Hanne Maria S Bingen -
Så byggde vi upp en nätkurs – utmaningar och möjligheter
2013:
Hanne Maria S Bingen -
Trygghet og motivasjon til skriftlig samarbeid i nettgrupper
2013:
Hanne Maria S Bingen,Reidun Lid -
Veiledning og læringsgrupper på nett
2013:
Hanne Maria S Bingen -
Fleksibel læring og trygt læringsmiljø på nett
2012:
Hanne Maria S Bingen -
Interaksjon i nettgrupper. Trygghet til å skrive og samarbeide i diskusjonsfora på nett
2011:
Hanne Maria S Bingen -
Asynchronous discussion: Inside the LMS or on the open web?
2011:
Martin Aasbrenn,Hanne Maria S Bingen -
Gruppefølelse og samarbeidslæring med mange mil mellom medlemmene i gruppenHvordan gjør vi det?Introduksjonsprogrammet JulekalenderenSamarbeidslæring mellom studenter i praksisgrupperSamarbeidslæring mellom sykepleiere i nettgrupper
2011:
Liv Thorhild Undheim,Hanne Maria S Bingen -
Lær mer sammen i LMS. Tilrettelegging for oppstart av studiene på nett. Læring av naturvitenskapelige emner i nettgrupper
2011:
Hanne Maria S Bingen -
Bacheloroppgaven som danningsprosjekt i profesjonsutdanningene - veiledning i lærings- og skriveprosesser. Hvordan gjør vi det? Sosialisering på nett. Læringsgrupper på nett. Om å få et aktivt forhold til fagplanen. Om å utveksle informasjon og konstruere kunnskap. Kunnskapssøk og biblioteket som ressurs. Prosjektarbeid som forberedelse til bacheloroppgaven
2010:
Hanne Maria S Bingen,Olav Dalland,Hilde Trygstad -
Maximizing flexibility and learning
2009:
Martin Aasbrenn,Hanne Maria S Bingen -
Technology-Supported Guidance Models to Stimulate Nursing Students’ Self-Efficacy in Clinical Practice: A Scoping Review
2024:
Paula Bresolin,Simen Alexander Steindal,Hanne Maria S Bingen,Jaroslav Zlamal,Jussara Gue Martini,Eline Kaupang Petersen -
Use of active learning classrooms in health professional education: A scoping review
2023:
Hanne Maria S Bingen,Hege Ingeborg Aamlid,Brit Hovland,Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Marie Hamilton Larsen,Karoline Skedsmo -
Postgraduate nursing students’ experiences with simulation-based learning in palliative care education: A qualitative study
2023:
Karoline Skedsmo,Hanne Maria S Bingen,Kristin Hofsø,Simen Alexander Steindal,Carina Lundh-Hagelin,Deborah Hilderson -
Simulation-based learning in palliative care in postgraduate nursing education: a scoping review
2023:
Karoline Skedsmo,Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Hege Vistven Stenseth,Kristin Hofsø,Marie Hamilton Larsen,Deborah Hilderson -
Collaborative Online Learning Using a Blended Learning Design for a Physiology Course in Nursing Education
2021:
Reidun Lid,Simen Alexander Steindal,Hanne Maria S Bingen -
Studying physiology within a flipped classroom – The importance of on-campus activities for nursing students’ experiences of mastery
2020:
Hanne Maria S Bingen,Simen Alexander Steindal,Rune Johan Krumsvik,Bodil Tveit -
Nursing students’ experiences with the use of a student response system when learning physiology
2019:
Hanne Maria S Bingen,Bodil Tveit,Rune Johan Krumsvik,Simen Alexander Steindal -
Nursing students studying physiology within a flipped classroom, self-regulation and off-campus activities
2019:
Hanne Maria S Bingen,Simen Alexander Steindal,Rune Johan Krumsvik,Bodil Tveit -
Hva opplever sykepleierstudenter som hensiktsmessig bruk av studentresponssystem i undervisning i palliativ omsorg?
2015:
Simen Alexander Steindal,Martin Aasbrenn,Hanne Maria S Bingen -
Hvordan kan en digital julekalender bidra til trygghet og motivasjon til å skrive og samarbeide på nett?
2012:
Hanne Maria S Bingen,Reidun Elisabeth Lid -
Fleksibel fagdiskusjon
2012:
Hanne Maria S Bingen,Martin Aasbrenn -
Fleksibel undervisning
2009:
Hanne Maria S Bingen,Martin Aasbrenn -
Aktiv læring og integrert bruk av digitale verktøy i læringsaktiviteter: Om sykepleierstudenters læringsprosesser ved omvendt undervisning i naturvitenskapelige emner. Active learning and integrated use of digital tools in learning activities: About nursing students’ learning processes using flipped classroom in biosciences
2021:
Hanne Maria S Bingen,Bodil Tveit,Rune Johan Krumsvik,Simen Alexander Steindal -
Hvordan sikre best mulig tilbud for barnevernsungdom i overgangen til voksenlivet?
2017:
Inger Oterholm,Elisabeth Brodtkorb,Ingri-Hanne Brænne Bennwik,Mari Dalen Herland,Hanne Maria S Bingen,Ellen Petrine Luckman -
Lær mer sammen i LMS. Hvordan veilede og tilrettelegge for samarbeidslæring i nettgrupper for sykepleiestudenter på fleksible studier?
2011:
Hanne Maria S Bingen,Eva Kofoed,Reidun Lid -
Læringsgrupper på nett
2011:
Hanne Maria S Bingen -
Kombinert læring. En evaluering av IKT-støttet undervisning i sykepleierutdanningen med fokus på pedagogisk bruk av stream og leksjoner i anatomi, fysiologi og biokjemi
2009:
Hanne Maria S Bingen,Martin Aasbrenn -
Nåla i posten. En evaluering av IKT-støttet undervisning i sykepleierutdanningen med fokus på pedagogisk bruk av stream og nettbaserte kurs. Hva er vi gode på og hva kan vi bli bedre på? Hvordan kan de funn og analyser vi har gjort, bidra til å utvikle IKT-støttet undervisning med høy kvalitet?
2008:
Hanne Maria S Bingen,Olav Dalland,Synnøve Flittig,Inga Gullhav,Nina Karlsen,Eva Kofoed -
Trygt læringsmiljø på nett for å lære gjennom skriftlige dialoger i diskusjonsfora
2013:
Hanne Maria S Bingen -
Asynchronous discussion: Inside the LMS or on the Open Web?
2011:
Hanne Maria S Bingen -
Tema; Omvendt undervisning Inngår i en podkast-serie til emnet pedagogisk basiskompetanse ved Lovisenberg Diakonale Høgskole
2022:
Hanne Maria S Bingen,Mari Oma Ohnstad -
The internet and nurse education
2017:
Martin Aasbrenn,Anne Raustøl,Hanne Maria S Bingen -
Interaksjon i nettgrupper på fleksible studier? Ny veilederrolle som får dette til å fungere
2011:
Hanne Maria S Bingen,Eva Kofoed