Publisert 28. Januar 2020, 13:31
Sist oppdatert 6. Mars 2024, 18:41
I tråd med Stortingsmelding 11 (2015) ønsker vi å bidra til økt kvalitet på sykepleierutdanningen. På bakgrunn av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring er høgskolene pålagt å utdanne studenter med kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for å utøve sitt yrke (Kunnskapsdepartementet, 2011).
Om gruppen
Deltakerne har helsefaglig og pedagogisk profesjonsbakgrunn. Gruppen har kompetanse med å arbeide med ulike tilnærminger innen kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Inspirasjon for forskningsarbeidet springer ut fra kvalitet i utdanningen relatert til profesjonsutøvelsen. Felles forskningsinteresser er å styrke klinisk kompetanse, veiledningskompetanse, kritisk refleksjon og utvikling av praksisstudier i sykepleierutdanningen på alle nivå.
Fokusområder
- Hvilke læringsmetoder og læringsprosesser kan bidra til at studentene etter endt utdanning utfører analytisk og selvstendig profesjonsutøvelse
- Fleksible læringsformer med bruk av digital teknologi som kan øke studentaktivitet og samarbeidslæring og istandsetter studentene til livslang læring
- Læringseffekter og utbytte av ferdighetstrening og simulering
Mål
Gruppens målsetning er å etablere felles prosjekter for gruppens deltagere
- Knytte kontakt med samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- Bidra til økt publiseringsfrekvens innen ferdighetslæring og simulering ved Lovisenberg diakonale høgskole
- Videreutvikle pedagogiske kompetanseområder, ferdighetstrening og simulering.
- Støtter medlemmer i forskningsgruppen til å oppnå høyere kompetanse.
Gruppens leder
![Hanne Maria Bingen](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/69d48c7f-793d-419e-844e-295bae6fca1f:2d08df10dd94654fa91ab3b4eb128919dcaf62e3/block-480-480/Hanne%20Maria%20Bingen.jpg?quality=82)
Gruppens nestleder
![Linda Thøring Øverberg](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/39e8f9d4-0c17-4e25-a75b-ed579fecf1e6:55c7c24c98de94253dab3093760cac71d9bf16eb/block-480-480/%C3%98verberg.jpg?quality=82)
Gruppens interne medlemmer
![Anne Catherin Gonzales](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/740ac3ce-ef51-4764-8541-560317e5c931:ff7b850366474aebef98b6c12855a7f40d1ccdb4/block-480-480/Anne%20Catherin%20Gonzales.jpg?quality=82)
![Anne Lene Sørensen](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/d68ca554-ee36-41d0-b59c-cf0ab223d614:de7b06f13a47bcd3a20e412cdb104f3d2a87ca0b/block-480-480/binary-798-7322.jpg?quality=82)
![Camilla Olaussen](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/05f21aaa-ce56-4f74-8bb8-7b78e39f5f19:5101962f2ca37e144925b25f947f4600aa6ef827/block-480-480/Olaussen.jpg?quality=82)
![Camilla Strandell-Laine](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/67be87ea-a6ca-4e9e-8be0-fb2f3ad24540:9203cc5cad2a53b38118ffd1a5717944d03d73ce/block-480-480/Camilla%20Strandell-Laine.jpg?quality=82)
![Caroline Farsjø Aure](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/da63871d-0956-4aef-894c-c15526c10151:71cb981fe9173247850ef3922859b5120190c874/block-480-480/Aure.jpg?quality=82)
![Elisabeth da Silva Øvregard](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/77d904fd-680e-4e22-9f5c-1d27edc5cd14:37243254c873f73b777253fb8f8ac9401e6fcfb5/block-480-480/Elisabeth%20da%20Silva%20%C3%98vregard_2.jpg?quality=82)
![Gunilla Fredheim](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/a5185a50-50d6-49cf-9a63-c5c3dd7d6521:8e19c9b0b747952b483536addbcfe57dac5098b2/block-480-480/Gunilla%20Fredheim.jpg?quality=82)
![Hilde Sundfær](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/b43cd433-d1db-46ed-bb14-24d83045dc8a:403f0710957f07703db6afcc75ed71908f552e6e/block-480-480/_MG_2941.jpg?quality=82)
Marianne Trygg Solberg
![Marit Hegg Reime](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/24734ff5-92b2-43aa-9971-683bebc39e72:68dba1f5e539d1c31bc7d97544516675cad96f91/block-480-480/Marit%20Hegg%20Reime.jpg?quality=82)
![Per Sverre Persett](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/bc3f9cdb-5010-4d2d-ab55-a5531f62ec28:5078005ba7a9a94f224297add36a7a8f8c980158/block-480-480/Persett.jpg?quality=82)
![Roger Marchen](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/6a3c1694-dfbb-4e0b-a91f-aa93f3207d27:703fc7aa32d29c4120c7d832c10111cb4c2e4a47/block-480-480/Roger%20Marchen.jpg?quality=82)
![Rønnaug Dahlviken](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/06528bf9-f748-47bd-a45f-70b800f48287:29cc7ae553f07f3a33a61e34599804dfcd004b56/block-480-480/Dahlviken.jpg?quality=82)
![Siri Vestby Bøe](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/259e6022-4227-4c59-89b0-62dc82649101:1d0fd865641ec812dcc97c38a2e9a96d6b191ce0/block-480-480/Siri%20V.%20B%C3%B8e.jpg?quality=82)
![Susanne Koch](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/849e2639-e29c-4b43-8108-48c636bea60c:31af38a3b081fc821f7f2e463d72840ef5887929/block-480-480/Susanne%20Koch.jpg?quality=82)
![Therese Finstad Aamli](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/2cd48132-6705-43cc-b594-cf31e3d0a471:1da2599ec6eb39c30a10e952f01d6ad9dca9d790/block-480-480/Therese%20Finstad%20Aamli.jpg?quality=82)
![Turid Bergljot Eskedal](/forskning/forskningsgrupper/pedagogisk-forskning/_/image/1823f63b-3030-47d6-a7b5-cafc3734ccee:a2a938e6e22fe9b4fcd4fe3b1c997438a47c0cdc/block-480-480/Turid%20Bergljot%20Eskedal_redigert_72.jpg?quality=82)
Gruppens eksterne medlemmer
Ingunn Pedersen, høgskolelektor ved Nord Universitet, Norge. E-post: ingunn.pedersen@nord.no
Jussara Gue Martini, professor ved Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil og leder av Brasiliansk sykepleieforening i Santa Catarina. E-post: jussarague@gmail.com
Marion Chiwena Kumwenda, høgskolelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Marion.C.Kumwenda@usn.no
Paula Bresolin, høgskolelektor og ph.d. stipendiat ved Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. E-post: paulabresolin5@gmail.com