Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen

Forskningsgruppens fokus er kompetanseutvikling hos sykepleiestudenter, undervisere og veiledere på bachelor-, master- og videreutdanningsnivå, og utvikling av kvalitet i læringsdesign.

Studenter i Klinisk læringslab

Publisert 28. Januar 2020, 13:31

Sist oppdatert 14. Mars 2025, 14:22

Om gruppen

Inspirasjon for gruppens forskningsarbeid har utspring i utdanningskvalitet relatert til profesjonsutøvelsen. Felles forskningsinteresser er å styrke kompetansen til studenter, undervisere og veiledere på alle nivå i sykepleierutdanningen. Gruppens målsetning er å bidra til pedagogisk og fagdidaktisk nytenkning og innovasjon i utdanningstilbudene ved Lovisenberg diakonale høgskole, etablere felles prosjekter, og knytte kontakt med samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Overordnede fokusområder er «Klinisk læring i sykepleierutdanning» og «Læringsmiljø og fleksible læringsdesign». Innen disse områdene utforskes hensiktsmessige modeller for praksisstudier og læringsmetoder som kan supplere eller på sikt erstatte deler av praksisstudiene. Videre utforskes læringsdesign som støtter studenters læring og kan bidra til at studentene etter endt utdanning utfører selvstendig profesjonsutøvelse, samt undervisnings- og arbeidsformer som stimulerer til studentaktivitet og gjør studentene i stand til livslang læring.

  • Klinisk kompetanse
  • Simulering

 

  • Læringsmiljø og læringsdesign

Slik jobber vi

Gruppen møtes en gang i måneden, og arrangerer et seminar hvert semester.

Prosjekter

Ph.d. student: Clarisse Sifa Nsengi

Hovedveileder: Professor Simen Alexander Steindal

Biveiledere: Førsteamanuensis Anna Klarare, førsteamanuensis Camilla Olaussen og førsteamanuensis Per Sverre Persett

Prosjektet handler om bruk av simulering i sykepleierutdanningen for å kunne tilby likeverdige helsetjenester til personer med et problematisk rusmiddelbruk. Personer med et problematisk rusmiddelbruk er en pasientgruppe som flere sykepleierstudenter møter i praksis og det er derfor viktig at studenter vet hvordan de kan gi omsorg til denne pasientgruppen. Negative og stigmatiserende holdninger til personer med et problematisk rusmiddelbruk kan påvirke pleien de får. Simulering kan være en løsning for å trene sykepleierstudenter på hvordan de kan ivareta denne pasientgruppen. Prosjektets hensikt er å utvikle en simuleringsintervensjon og teste effekten av intervensjonen på sykepleierstudenters sin oppfatning av rusmiddelbruk og oppfatning av omsorgsbehovene til personer med et problematisk rusmiddelbruk. Prosjektet skal produsere tre studier: I første studie skal sykepleierstudenter, sykepleiere med erfaring i å pleie personer med et problematisk rusmiddelbruk,høgskolelektorer og førsteamanuensiser med erfaring og kompetanse som fasilitator i simulering og personer med et problematisk rusmiddelbruk samarbeide i workshops for å utvikle scenarioer til simuleringsintervensjonen. I andre studie undersøker vi gjennomførbarheten av simuleringen og sykepleierstudenters erfaringer med simuleringen ved hjelp av fokusgruppeintervjuer. Tredje studie er en randomisert kontrollstudie hvor vi skal måle effekten av simuleringsintervensjonen ved å bruke et instrument som måler sykepleierstudentene sin oppfatning av rusmiddelbruk og et annet instrument som måler omsorgsbehov.

Publikasjoner

Kommer