Irene Rød
Programkoordinator og førstelelektor
Master og videreutdanning
Forskning og fagutvikling
- Nyfødtsykepleie
- Simuleringstrening
- Utdanningsforskning
- Pedagogisk læringsformer
- Masterstudentens læreforutsetninger
Forskningsgrupper:
- Forskningsgruppe for master i avansert klinisk nyfødtsykepleie (MAKNYFORSK)
- Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen
Forskningsprosjekter:
- Følgeforskning i MAKNYFLEX:
Utvikling av et fleksibelt læringsdesign i Master i avansert klinisk nyfødtsykepleie
Undervisning
- Den avansert kliniske nyfødtsykepleierrollen
- Etikk og jus i nyfødtsykepleie
- Pasientsikkerhet i nyfødtsykepleie
- Nyfødtsykepleiefaglige prosedyrer og algoritmer
- Teamsamarbeid og kommunikasjon i akuttsituasjoner
Bakgrunn
Utdanning:
- Grunnutdanning sykepleie, Aker Sykepleie Høgskole
- Viderutdanning i barnesykepleie, Høgskolen i Oslo
- Videreutdanning i kunnskapsbasert praksis, Høgskolen i Oslo og Akershus
- Videreutdanning i praksisveiledning, Lovisenberg diakonale høgskole
- Videreutdanning i helserett, Høgskolen i Innlandet
- Master i klinisk sykepleie, NTNU Gjøvik
- PhD-emne: Praksisnær forskning og utviklingsarbeid, Høgskolen i Innlandet
- Førstelektorprogram, Lovisenberg diakonale høgskole
Utvalgt arbeidserfaring:
- Sykepleier/spesialsykepleiere avd. for syke nyfødte, Akershus universitetssykehus
- Fagsykepleier, ass.avd sykepleiere, avd. sykepleier, Avd. for syke nyfødte, Akershus universitetssykehus
- Spesialsykepleier, Nyfødtintensivavdelingen, OUS Ullevål
- Ansatt i medikasjonsprosjektet, Nye Ahus
- Høgskolelektor, avd. master-etter og videreutdanningene, Lovisenberg diakonale høgskole
- Programkoordinator, og førstelektor ved Master i avansert klinisk nyfødtsykepleie, Lovisenberg diakonale høgskole
Verv
- Ansatte representant (1. og 2. vara) i Høgskolestyret, Lovisenberg diakonale høgskole
- Medlem av eksamensutvalget, MEVU, Lovisenberg diakonale høgskole
- Styremedlem i Dosent - førstelektorforeningen
Publiseringer
-
Masterstudenters læreforutsetninger: en kilde til didaktisk entreprenørskap i høyere utdanning
2022:
Irene Rød,Anne Lee Solevåg,Hanne Aagaard -
Advanced Clinical Neonatal Nursing Students’ Transfer of Performance: From Skills Training With Real-Time Feedback on Ventilation to a Simulated Neonatal Resuscitation Scenario
2022:
Irene Rød,Anna-Kristi Jørstad,Hanne Aagaard,Arild Erland Rønnestad,Anne Lee Solevåg -
Pandemien tvang oss til å tenke nytt om simuleringstrening
2021:
Irene Rød,Hilde Kristin Jacobsen,Ellen Marie Strøm-Roum,Jette Stær-Jensen,Anne Lee Solevåg -
From simulation room to clinical practice: Postgraduate neonatal nursing students’ transfer of learning from in-situ resuscitation simulation with interprofessional team to clinical practice
2021:
Irene Rød,Nina M Kynø,Anne Lee Solevåg -
Studenter testes i nyfødtsykepleie på standardiserte stasjoner med objektiv metode
2020:
Irene Rød,Nina Margrethe Kynø -
Simuleringsbasert teamtrening på barneavdeling : simuleringsbasert teamtrening gir bedre kvalitet på pasientbehandlingen, men treningen bør være en planlagt aktivitet
2017:
Irene Rød,Ellen Westby Moen,Solveig Kr Struksnes -
Realistisk simuleringstrening i gjenoppliving av nyfødte
2019:
Irene Rød,Anne Lee Solevåg -
Riktig tiltak til riktig tid - et kvalitetsforbedringsprosjekt i gjenoppliving av nyfødte
2018:
Irene Rød,Anne Lee Solevåg -
Hvordan oppnå en individuell og målrettet kompetanseutvikling for sykepleiepersonell på barne- og ungdomsklinikken.
2008:
Irene Rød