Klatring og hengekøyeturer

4. jun 2021 00:00  -  10. jun 2021 00:00   -   LDH og Mørkonga

Arrangør: LOS - Lovisenberg studentvelferd

Har du en liten drøm om å prøve klatring, eller synes du klatring er gøy og har lyst på noen nye tips? Har du lyst å ta hengekøyeopplevelsen til neste nivå eller bare starte hengekøyelivet med å sove trygt 20 meter over bakken?

Vi i LOS gleder oss over at det er mulig å kunne tilby noen arrangementer nå helt på slutten av semesteret og inviterer til hengekøyetur til Mørkonga (se bildet tatt av Sindre Kolbjørnsgard), til klatrekurs (ute) og en klatredag.

Arrangementene er gratis og forbeholdt LDH-studenter. Det er begrenset med plasser og det er førstemann til mølla. For alle arrangementene åpner påmeldingen mandag 31.mai kl 17:00 (sett på alarm så du ikke glemmer det) – og du vil få svar i løpet av tirsdag 1.juni. Påmeldingen skjer til los@ldh.no og du må merke med hvilket/hvilke arrangement du melder deg på, samt fullt navn, telefonnr og e-postadresse. Vi vil prøve å gi tilbud til flest mulig så dersom du melder deg på flere arrangement må du sette opp prioritering.

Arrangementene:

04.06-06.06: Klatrekurs. Fredagen vil foregå på LDH, mens lørdag og søndag tilbringes ute med klatring. Hovedinstruktør: Kristoffer Haugen (BiS18)

07.06-08.06: Hengekøyetur til Mørkonga. Turleder: Lars Petter Jonassen (BiS18)

08.06-09.06: Hengekøyetur til Mørkonga. Turleder: Lars Petter Jonassen (BiS18)

09.06-10.06: Hengekøyetur til Mørkonga. Turleder: Lars Petter Jonassen (BiS18)

10.06: Klatredag ute. Her vil det være mulig å klatre sammen med instruktør. Mer info kommer dersom du melder interesse for dette. Hovedinstruktør: Kristoffer Haugen (BiS18)

Info om Klatrekurs:

Fredag:

Vi starter fredagen med teoridag inne på LDH. Vi skal gå gjennom utstyr, riktig bruk av utstyr og vurdering av utstyret. Vi skal se på innbinding, sikring og lære kameratsjekk. Kameratsjekken forutsetter at man er nær nok partneren til å kunne fysisk ta på klatreutstyret deres, deltakerne vil derfor bli delt inn i faste makkerpar, som blir hverandres nærkontakter gjennom kurset.

Vi skal også gå gjennom grunnleggende oppførsel og ferdsel på klatrefelt, hvilke risikomomenter og farer er vi utsatt for, og hvilke farer kan vi utsette andre for.

Lørdag:

På lørdag drar vi på et klatrefelt og bygger videre på det vi lærte på fredagen. Instruktørene vil henge opp topptau, og vi skal gå gjennom kameratsjekk og sikringsteknikk på nytt, men denne gangen blir det med en faktisk klatrer i veggen.

Deretter skal vi lære å bygge et topptauanker, og vi skal se litt på kriteriene disse ankrene må oppfylle, og eventuelle utfordringen vi kan møte i den sammenheng.

Etter alle har fått klatret, sikret og bygget et anker, skal vi gå gjennom rappell. Og alle skal få prøve å rappellere ned veggen og kjenne litt på høydeeksponering i de tryggeste omgivelsene vi kan tilby. Det vil si at en instruktør vil henge ved siden av hver deltaker hele tiden.

Søndag:

På søndagen skal alt knyttes sammen. Vi skal lære å ta oss trygt og sikkert til toppen av veggen, rappellere ned til toppankeret på en rute, og bygge et anker der. Etter ankeret er bygget skal hver deltaker lære å sikre seg selv på ankeret, slik at de kan ta med seg tauet ned til ankeret og rappellere videre til bakken. Dette er en avansert og vanskelig manøver, og det vil derfor være en instruktør sammen med hver deltaker hele tiden.

Etter endt kurs skal deltakerne ha de forutsetninger de trenger for å kunne selvstendig gå til innkjøp av klatreutstyr. De skal også kunne dra til en klatrevegg og henge opp eget topptau som de kan benytte til klatring, og kunne ta dette med seg igjen på en trygg og effektiv måte når de er ferdig.

Du trenger sko til å klatre i, men utover det stiller LOS med klatreutstyr.

Info om hengekøyetur til Mørkonga

NB: Turen forutsetter at det er meldt oppholdsvær

Vi drar til Mørkgonga i Nordmarka og henger opp tykke klatretau over sprekken. På tauene fester vi hengekøyer og du blir utstyrt med klatresele slik at du er sikret.  Det er plass til 6 personer per natt og det er til enhver tid to klatreinstruktører med dere. I første omgang blir det 3 muligheter med datoene 7.-8.,8.-9. og 9.-10. juni.

Vi starter turen fra Bergeløkka og går 2 km opp til naturreservatet. Her må du muligens bære med deg noe fellesutstyr så ha litt ekstra plass i sekken. Oppe ved sprekken må vi alle arbeide sammen for å spenne opp tau og utstyr forsvarlig. Tauene blir testet og vi begynner å vende oss til tanken om å tilbringe natten der. Deretter lager dere mat, før kvelden tar over og vi hjelper dere ut i hengekøyene og sier god natt. Der ligger du og gynger godt opp i luft.

Morgen etter våkner dere av solen som treffer ansiktet. Vi hjelper dere tilbake til «land» og dere lager egen frokost. Deretter går vi ned til veien og sier hade på bade din gamle sjokolade.

Praktisk info kommer ved påmelding, men hvis du lurer på noe kan du gjerne sende en e-post til los@ldh.no. E-posten er nok ikke betjent i helgen, men du får svar senest mandag.

FAQ:

Jeg har ikke hengekøye!

- Chill, det har vi nok av.

Jeg vet ikke om jeg tørr!

- Relax, vi bistår deg inn og ut av hengekøyen.

Jeg vet fortsatt ikke om jeg tørr!

-Slapp av man kan alltids sove på «land» ved siden av som en plan B.

Jeg har ikke klatreutsyr!

- LOS bistår med klatreseler og resten av standardutstyret.