04
Nov

Workshop om simulering

4. nov 2025 08:30  -  4. nov 2025 14:30   -   Auditorium U-01 og Klinisk læringslab

Arrangør: Universitetet i Innlandet, Høgskole i Østfold og Lovisenberg diakonale høgskole

Samarbeidsgruppen for simulering og ferdighetslæring ved Lovisenberg diakonale høgskole (LDH), Universitetet i Innlandet (iNN) og Høgskolen i Østfold (HiØ) inviterer til Workshop for fjerde gang om simulering i helse & velferdsfagene.

Meld deg på via Nettskjema her!
Arrangementet er åpent for påmelding for ansatte ved LDH, iNN og HiØ.

Tema for årets workshop er:
Student 2025: Engasjement, læring og forpliktelser når målet er robuste yrkesutøvere.

Program

  • 08:30 - 09:00 Registrering, kaffe/te og frukt
  • 09:00 - 09:15 Velkommen til Workshop 2025 (Auditorium U01)
    v/Samarbeidsgruppen for simulering og ferdighetslæring LDH, INN og HiØ
  • 09:15 - 09:40 «Hvordan stimulere til engasjement og læring i en virtuell læringsarena? Velkommen inn i immersive-rommet!»
    v/Førstelektor og stipendiat Bente Marie Jacobsen, HiØ
  • 09:40 - 10:05 «Simulering i faglig ledelse» Simulering for 3 års sykepleiestudenter i ledelsespraksis
    v/Høgskolelektorer Kristin Sætre og Marit Tømmerbakk, LDH
  • 10:05 - 10:20 Pause
  • 10:20 - 10:45 «Fasilitator i simulering – en dags erfaring, varig læring» 2. års Akutt studenter fasiliterer 1. års akuttstudenter.
    v/høgskolelektor og stipendiat Cecilie Tsesmetsis, HiØ
  • 10:45 - 11:15 «Forpliktende innvolvering» - læringssti og ferdighetstrening i 1. år bachelor i sykepleie
    v/ Førsteamanuensis Caroline Farsjø Aure, LDH
  • 11:15 - 12:00 Lunsj

Parallellsesjoner - Workshops

Gruppe 1

  • 12:00 - 12:40 Stasjon A
  • 12:45 - 13:25 Stasjon C
  • 13:25 - 13:35 Pause
  • 13:35 - 14:15 Stasjon B
  • 14:15 - 14:30 Oppsummering av dagen og vel hjem!
    v/samarbeidsgruppen for simulering og ferdighetslæring LDH, iNN og HiØ

Gruppe 2

  • 12:00 - 12:40 Stasjon B
  • 12:45 - 13:25 Stasjon A
  • 13:25 - 13:35 Pause
  • 13:35 - 14:15 Stasjon C
  • 14:15 - 14:30 Oppsummering av dagen og vel hjem!
    v/samarbeidsgruppen for simulering og ferdighetslæring LDH, iNN og HiØ

Gruppe 3

  • 12:00 - 12:40 Stasjon C
  • 12:45 - 13:25 Stasjon B
  • 13:25 - 13:35 Pause
  • 13:35 - 14:15 Stasjon A
  • 14:15 - 14:30 Oppsummering av dagen og vel hjem!
    v/samarbeidsgruppen for simulering og ferdighetslæring LDH, iNN og HiØ

Innhold i workshops

Stasjon A: iNN/HiØ

Tips & triks v/Anders Liberg og Morten Lindstad

Erfaringsutveksling om bruk av simulatorer og annet utstyr. Fokuset er hvordan ta i bruk teknologi for økt realisme i undervisningen. Videre snakker vi om hvordan vedlikeholde utstyr og drive en avdeling mens kostnadene holdes nede.

Stasjon B: LDH

«Escaperoom» v/Elisabeth Da Silva Øvergaard, Maria Berg Eklund, og Siri Vestby Bøe

Escaperoom er en faglig spillbasert øvelse hvor studentene samarbeider om å løse ulike oppgaver innenfor et gitt tidsvindu. Studentene følger en akutt og kritisk syk pasient og hans pårørende i krise. Dagen er organisert via en læringssti i Canvas. Det brukes simulering med markør og VR-briller.

Stasjon C: HiØ

«Fra nervøs til nysgjerrig: Hvordan skape trygghet før første simulering?» v/Hege Hedlund Andersen

Hvordan forbereder vi studenter/deltagere som aldri har simulert før? Hva må man legge vekt på før første gang med simulering for å skape mest mulig trygghet? Refleksjon i gruppa, og jeg deler mine erfaringer fra kollegaveiledning med studenter.

Innledere

Cecilie Tsesmetsis
Høgskolelektor og stipendiat ved HiØ. Master i Akuttsykepleie, Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag, Fakultet for helse, velferd og organisasjon.

Cecilie Tsesmetsis er utdannet sykepleier med mastergrad i både anestesisykepleie og folkehelsevitenskap. Hun er for tiden ph.d.-stipendiat ved Høgskulen på Vestlandet, og har i tillegg en stilling som høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, hvor hun har emneansvar for videreutdanning i akuttsykepleie. Cecilie er også medlem av KI-rådet ved Høgskolen i Østfold, og har et sterkt engasjement for innovativ og praksisnær undervisning.

Bente Marie Jacobsen
Stipendiat og Førstelektor ved HiØ. Bioingeniørutdanningen, Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag, Fakultet for helse, velferd og organisasjon.

Jeg er molekylærbiolog ansatt som førstelektor ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold (HiØ), og nå også stipendiat i doktorgradsprogrammet Digitalisering og samfunn ved HiØ. I mange år har jeg hatt en genuin interesse for studentaktive læringsmetoder innen biovitenskap. Min forskning fokuserer på hvordan integrering av simuleringsbasert læring i virtuelle læringsarenaer kan forbedre læringsprosessene og resultatene i helseprofesjonsstudier innen biovitenskap.

Hege Hedlund Andersen
Høgskolelektor ved HiØ. Institutt for velferd, ledelse og organisasjon.

Jeg er barnevernspedagog og er ansatt som høgskolelektor ved barnevernutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Jeg har bred erfaring fra barnevernsfeltet. De praksisnære erfaringene bringer jeg inn i undervisningen med studentene. Jeg ønsker å bidra til at studentene blir rustet for arbeidslivet som venter, og bruker simulering som et viktig ledd i dette arbeidet.

Elisabeth da Silva Øvregard
Høgskolelektor ved LDH. Institutt for bachelorutdanning.

Elisabeth er intensivsykepleier med master i avansert klinisk sykepleie med spesialisering innenfor intensiv fra LDH. Hun har variert klinisk erfaring fra sykehus. Hun har ansvar for et emne innenfor tematisk område «Sykepleie til pasienter under medisinsk og kirurgisk behandling i spesialisthelsetjenesten». i 4. semester. Hun har hovedansvar for simulering og ferdighetstrening for studentene i 3. og 4. semester.

Siri Vestby Bøe
Høgskolelektor ved LDH. Institutt for bachelorutdanning.

Siri er sykepleier med master i klinisk forskning og fagutvikling fra OsloMet. Hun har variert klinisk erfaring fra sykehus, særlig med sykepleie til barn og voksne før og etter thoraxkirurgi. Siri er emneansvarlig for praksisemnet i 3. semester hvor fokuset er sykepleie til pasienter under medisinsk og kirurgisk behandling i spesialisthelsetjenesten. I emnet anvendes simulering og ferdighetstrening utbredt.

Maria Berg Eklund
Høgskolelektor ved LDH. Institutt for bachelorutdanning.

Maria er sykepleier med master i smertebehandling og -forskning fra Kings College i London. Hun har variert klinisk erfaring fra sykehus, med lengst erfaring fra akuttsmerteteam hos OUS. Hun er emneteamansvarlig for praksisemnene i 3. og 4. semester med fokus på sykepleie til pasienter under medisinsk og kirurgisk behandling i spesialisthelsetjenesten.

Anders Liberg
Rådgiver ved iNN. Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Seksjon for sykepleie, studiested Elverum

Anders er utdannet ambulansefagarbeider og sykepleier, og har en mastergrad i klinisk sykepleie. Han har ansvar for daglig drift og utleie av simulerings- og øvingsavdelingen for sykepleie. Har emneansvar for emnet "Sykepleie til akutt syke pasienter", og ansvar for eksterne kurs i akuttmedisin for legevaktpersonell.

Morten Linstad
Overingeniør ved HiØ, SimFredrikstad, Høgskolen i Fredrikstad.

Morten har bakgrunn som dataingeniør og sykepleier. Har arbeidet både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten.

Kristin Sætre
Høgskolelektor ved LDH. Institutt for bachelorutdanning.

Kristin er sykepleier med master i folkehelsevitenskap fra NMBU. Hun har lang klinisk erfaring, hovedsakelig fra arbeid innenfor fagområdene alderspsykiatri og øye. Nå har hun ansvar for emnet «Sykepleier som fagutvikler og leder av eget fag» ved Bachelor i sykepleie ved LDH.

Marit Tømmerbakk
Høgskolelektor ved LDH. Institutt for bachelorutdanning.

Marit er sykepleier med master i klinisk sykepleie, fordypning palliasjon. Hun har lang erfaring fra både klinisk arbeid og akademia. Hun har mange års erfaring med simulering i utdanning i sykepleie fra NTNU i Gjøvik og ved LDH. Nå har hun overordnet ansvar for aktiviteter knyttet til bachelor i sykepleie i Klinisk læringslab, LDH.

Caroline Farsjø Aure
Førsteamanuensis. Institutt for bachelorutdanning.

Caroline er sykepleier med master i avansert geriatrisk sykepleie og PhD fra Medisinsk fakultet, UiO. Hun har bidratt i utvikling og gjennomføring av emnet «Sykepleie og sykepleierens funksjon og ansvar knyttet til menneskers grunnleggende behov» (15 studiepoeng). Caroline har særlig interesse for studentaktive læringsformer som fremmer faglig engasjement og kritisk refleksjon gjennom dialog og samarbeid. Hun arbeider målrettet med å utvikle metoder som motiverer studentene til å forberede seg godt før undervisning.