Publisert 30. April 2020, 12:11
Sist oppdatert 16. Februar 2021, 14:19
Om prosjektet
Problemstilling: Hvordan erfarer studenter i videreutdanning i nyfødtsykepleie sin kompetanse og ferdigheter i gjenoppliving av nyfødte etter deltagelse i simuleringstrening med interprofesjonelt team?
Hensikten: Gjennom å inkludere sykepleiere i videreutdanning i nyfødtsykepleie i simuleringstrening med realistiske team bidra til å sikre nyfødtsykepleieres ferdigheter og kompetanse i gjenoppliving av nyfødte. Slik legges det til rette for at studenten oppnår det forventede læringsutbyttet for utdanningen ”handle faglig forsvarlig i akutte og komplekse situasjoner” samt ”samarbeide målrettet med egne kolleger og folk med andre profesjoner innenfor egen organisasjon og på tvers av tjenestenivåer for å sikre sammenhengende og helthetlige pasientforløp” (Lovisenberg diakonale høgskole, 2017).
Deltakere: Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom LDH og Barne- ungdomsklinikken ved Akershus Universitetssykehus. Sykepleiere i videreutdanning i nyfødtsykepleie ved LDH deltok i in-situ simuleringstrening sammen med lege i spesialisering (LIS) i barnesykdommer, overlege (spesialist i barnesykdommer) og anestesilege (LIS) (Ahus).
Data: Data er samlet ved individuelle intervjuer.
Dataanalyse: En kvalitativ innholdsanalyse ble gjort for å systematisere meningsinnholdet (Graneheim & Lundman, 2004).
Prosjektleder
Prosjektdeltakere
Heidi Hovde, fagutviklingssykepleier MScN, Avd. Nyfødtintensiv, Ahus
Hilde Jacobsen, praksisveileder MScN, Avd. Nyfødtintensiv, Ahus
Veiledere
Nina Kynø, førsteamanuensis, MSc, RN, PhD, LDH
Anne Lee Solevåg, førsteamanuensis, MD, PhD, Overlege PhD, Barne-og Ungdomsklinikken, Ahus