Møteinnstillinger og funksjoner

Oversikt over de ulike funksjoner i et videomøte

Publisert 3. Juni 2020, 10:54

Sist oppdatert 5. Juli 2023, 10:30

Hvis du selv har innkalt til et Zoom-møte, har du host-rettigheter i møtet. Som host har du utvidete rettigheter, og blant annet kan du velge å dempe alle deltakernes mikrofoner, starte opptak av møtet, administrere breakout rooms, gjøre andre deltakere om til host eller co-host m.m.

Hvis du har blitt innkalt til et Zoom-møte, har du litt færre rettigheter, men du kan blant annet dele skjerm til møtet og stille spørsmål via chat.

Dette er de vanligste knappene som vises når du deltar i et Zoom-møte:

Følgende meny ser du når du deltar på et Zoom-møte:

  1. Mute: Klikker du midt på knappen, kan du skru av eller på mikrofonen din. På høyre side av knappen er det en liten pil, og klikker du her, åpner du menyen for lydinnstillinger. Dersom du har flere mikrofoner eller hodetelefoner/høyttalere tilkoblet, er det her du velger hvilken enhet du ønsker å benytte. Merk deg valget Test speaker and microphone. Dette er en nyttig funksjon for å teste at lydinnstillingene dine virker som de skal før du skal inn i et viktig møte.
  2. Video: Klikker du midt på knappen kan du skru av eller på kameraet ditt. På høyre side av knappen er det en liten pil, og klikker du her, åpner du menyen for videoinnstillinger. Dersom du har flere kameraer tilkoblet, er det her du velger hvilken enhet du ønsker å benytte. Her kan du også gjøre innstillinger knyttet til videokvalitet, uskarp bakgrunn m.m.
  3. Security: En meny med ulike valg knyttet til sikkerhet i møtet. Nokså selvforklarende valg.
  4. Participants: Her ser du alle deltakerne i møtet. Som host vil du her kunne gi andre deltakere utvidete rettigheter, dempe andres mikrofoner m.m. Den lille pilen på høyre side av knappen lar deg invitere andre til møtet.
  5. Chat: Med denne knappen kan du åpne eller lukke chat-vinduet for det pågående møtet.
  6. Share Screen: Lar deg dele innhold til møtet.
  7. Polls: Du kan lage enkle spørreundersøkelser til egne møter.
  8. Record: Som host eller co-host har du rettigheter til å starte opptak av møtet. Alle andre deltakere vil få opp et varsel som sier at opptak blir startet, og de må godta dette for å få lov til å være med videre. Du blir presentert for opptaket ditt når du avsluttet møtet. Opptakene lagres på Macen din under Documents > Zoom.
  9. Breakout Rooms: Som host eller co-host kan du her administrere Breakout Rooms i dette møtet.
  10. Reactions: Lar seg poste en emoji som reaksjon på noe du har hørt i møtet.
  11. Whiteboard: En tavle du kan bruke til å tegne.
  12. More: Under More skjuler det seg ytterligere funksjoner, og noen ganger kan en knapp du normalt ser i vinduet havne her (hvis vinduet er for smalt e.l.)
  13. End eller Leave Meeting: Denne knappen brukes for hhv. å avslutte møtet eller å forlate møtet.