Publisert 15. Januar 2025, 14:04
Sist oppdatert 15. Januar 2025, 14:04
Kunstig intelligens er allerede i bruk i helsesektoren (Barua 2024). Våre studenter trenger å kjenne og forstå mulighetene og begrensningene i denne teknologien for å mestre og ta i bruk denne teknologien i arbeidshverdagen.
Vi vet også at mange studenter er flittige brukere av kunstig intelligens. Men når bruken er ikke er kompetent og konstruktiv, kan dette svekke studentenes ferdigheter, blant annet kreativitet og kritisk tenkning (Essel et al. 2024).
Derfor er det viktig at studentene får øve på reflektert bruk av kunstig intelligens som en del av utdanningen sin. Her får du modeller og råd for hvordan KI kan inkluderes i undervisningen. Du får også eksempler og noen tips til videre lesing.
Systematisk bruk av KI i undervisningen
Generativ KI er nyttig i mange undervisningssituasjoner. Her er noen råd og verktøy for å integrere KI i undervisningen:
-
Se bruken i sammenheng med læringsplan/emneplan og læringsutbytter.
-
Bruk gjerne den didaktiske relasjonsmodellen til å reflektere over hvordan KI kan hjelpe studentene dine til bedre læring.
-
Det kan være nyttig å se på denne versjonen av Blooms taksonomi, som viser noen av mulighetene samtaleroboter byr på i undervisningen.
-
Du kan bruke KI i vurderingen på flere nivåer. Dette rammeverket foreslår innfallsvinker for flere nivåer av KI-bruk i vurderingen (Perkins et al. 2024).
-
TPACK-modellen (MIshra & Koehler 2006) https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21532974.2023.2247480
Du kan for eksempel
-
Be KI-chat om definisjon på et begrep som er nytt for studentene og så diskutere definisjonen i summegrupper og/eller i plenum
-
Gruppeoppgave der studentene skal få tilbakemelding fra KI-chat på fagtekster de har utviklet. Studentene diskuterer forbedringspotensialet tekstene har, gjerne med utgangspunkt i vurderingskriterier og/eller sensorveiledninger.
-
Be KI-chat om å simulere en pasient i en stressende situasjon og la studentene øve seg på god kommunikasjon
Du skal ikke
-
La bruk av KI-chat erstatte tilbakemeldinger fra deg
-
Bruke KI-chat som erstatning for verdifulle mellommenneskelige samtaler
Eksempler på bruk i undervisningen
Her er et par læringsutbytter der Sikt KI-chat kan brukes i undervisningen. Du finner sikkert flere.
Fra BSY-102: Navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen, beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre og beskrive ulike organer og organsystemers funksjoner i kroppen og anatomisk oppbygning i betydningen makroanatomisk (organer og organsystem) og mikroanatomisk (celler og vev).
Her kan KI-chat for eksempel lage spørsmål til quiz eller øvingskort (flash cards) som kan hjelpe studentene med innlæringen.
Fra MALNA-100: Patofysiologi ved akutt og kronisk sykdom
“Identifisere og analysere tegn og symptomer på patofysiologiske prosesser”.
Her kan du som underviser be KI-chat om tips til undervisningen du skal holde og læringsaktiviteter. Du kan også spørre om spørsmål til en quiz du ønsker å ha i Canvas, utforme case til bruk før, under eller etter undervisningen.
Lær mer
Referanser
Barua, I. (2024). Kunstig intelligens redder liv. Cappelen Damm.
Essel, H. Bk, Vlachopoulos, D., Essuman, A. B. & Amakwa, J. O. (2024). ChatGPT effects on cognitive skills of undergraduate students: Receiving instant responses from AI-based conversational large language models (LLMs). Computers and Education: Artificial Intelligence. Volume 6, June 2024, (100198). https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100198
Perkins, M., Furze, L., Roe, J., MacVaugh, J. (2024). The Artificial Intelligence Assessment Scale (AIAS): A Framework for Ethical Integration of Generative AI in Educational Assessment. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(6). https://doi.org/10.53761/q3azde36