Veiledning: lenketekster

PDF-versjon av veiledningen

Publisert 13. September 2022, 09:07

Sist oppdatert 15. September 2022, 13:21

Lenketeksten alene skal tydelig beskrive hva som er lenkens mål. Lenketeksten er viktig for alle når vi skumleser, og for de som bruker skjermleser er lenketekstene noe av det første de får opplest. Derfor bør tekstene gi god mening. Unngå særlig «klikk her» eller «les mer», og skriv heller en kort og konkret beskrivelse av hva lenken leder til.

Lenker må være visuelt identifiserbare og lenkens mål må fremgå tydelig. Brukeren må kunne identifisere alle lenker uavhengig av situasjon og innstillinger.

Hvordan sette inn lenketekster i Office applikasjoner

  • Marker det som skal fungere som lenketekst.
  • Høyreklikk på lenketeksten og velg Hyperkobling eller velg Sett inn i verktøylinja og Kobling.
Hyperkobling i menyen
Kobling i menyen
  • Lim deretter inn lenken i lenke-feltet og klikk Ok.
Alternativ tekst i lenkefeltet
  • Her ser du hvordan dette skal gjøres i Word men det samme prinsippet gjelder også for Excel og PowerPoint.

Andre kjøreregler for lenketekster

  • Dersom lenken fører til et dokument, skal man markere dokumenttypen som del av lenken, for eksempel «Rapport (PDF)».
  • For å markere at lenken leder til et eksternt nettsted, kan man skrive «ekstern» i parentes etter lenken, for eksempel «Google (ekstern)».
  • Dersom en lenke skal inn i en setning, forsøk å plassere den tidlig i setningen.