Arbeidsmiljøutvalg

Arbeidsmiljøutvalget skal bidra til å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Jf. kap. 7 i Lov om arbeidsmiljø.

Publisert 27. Oktober 2025, 13:39

Sist oppdatert 22. August 2025, 13:15

Mandat og ansvarsområde for Arbeidsmiljøutvalget ved LDH

Mandat vedtatt i høgskolestyret 18.10.2011.

Arbeidsmiljøutvalget skal bidra til å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.

Sammensetning

Utvalget består av 6 medlemmer:

  • Arbeidsgiver – 3 representanter
  • Arbeidstakerorganisasjonene – 2 representanter
  • Verneombud – 1 representant

Arbeidsgiver peker ut sine representanter.

Arbeidstakernes organisasjoner utpeker sine representanter etter særskilt avtale.

Dersom slik avtale opphører, velges representantene ved flertallsvalg.

Møter og arbeidsform

Det avholdes minst to møter hvert semester. Arbeidsmiljøutvalget velger selv leder og nestleder vekselvis mellom arbeidstakerrepresentanter og representanter fra arbeidsgiver.