FoU-utvalg

FoU-utvalget er et rådgivende utvalg for rektor og høgskoledirektør i saker som angår forskning og fagutvikling. Utvalget skal arbeide for å fremme kvaliteten på- og omfanget av høyskolens forsknings- og utviklingsarbeid både nasjonalt og internasjonalt. Videre skal rådet blant annet drøfte og foreslå satsningsområder for høyskolens FoU-virksomhet og bidra aktivt ved utforming av høyskolens FoU-strategi.

Publisert 27. Oktober 2025, 13:39

Sist oppdatert 22. August 2025, 13:18

Mandat for FoU-utvalget ved LDH

Vedtatt av rektor 07.05.2025.

Dette mandatet beskriver FoU-utvalgets formål, ansvars- og virksomhetsområde (funksjoner, oppgaver og myndighet), sammensetning, oppnevning og valg av representanter samt funksjonstid og sekretariat.

Formål

FoU-utvalgets formål er å bidra til:

  • Innovasjon og nytenking innen forskning og utdanning ved LDH
  • Systematisk utvikling av LDHs fagmiljø for å nå strategiske mål
  • Systematisk utvikling av LDHs FoU-virksomhet for å nå strategiske mål
  • At LDH har systemer og ordninger som sikrer at ansattes forsknings- og utviklingsvirksomhet er i henhold til anerkjente forskningsetiske normer.

Ansvars- og myndighetsområde

FoU-utvalget ved LDH:

  1. er et rådgivende organ for rektor ved LDH i saker som omhandler FoU-virksomhet
  2. har fått delegert beslutningsmyndighet i saker som omhandler FoU- virksomhet ved LDH som presisert i dette mandatet
  3. er LDHs forskningsetiske råd. Det innebærer ansvar for å sikre at forskningen utføres i samsvar med de rammer som er fastsatt, blant annet i høgskole- og universitetsloven, forskningsetikkloven med forskrift, forvaltningsloven, i vilkår fra eksterne finansieringskilder og i eksterne og interne retningslinjer (se vedlegg Forskningsetisk råd ved Lovisenberg diakonale høgskole).

Funksjon

FoU-utvalget er et faglig, strategisk, samordnende, rådgivende og utøvende organ i saker som omhandler forskning, utviklingsarbeid og formidling. FoU-utvalget skal:

  • bidra til å utforme og gjennomføre LDHs strategi for forskning og utvikling
  • bidra til internasjonalisering av FoU-virksomheten
  • bidra til at LDH utvikler en sterk kobling mellom forskning, utdanning og praksisfeltet
  • være en arena for å diskutere politiske, strategiske, faglige og etiske sider ved forsknings- og utviklingsarbeid
  • selv initiere utredninger på de områdene utvalget finner det nødvendig.

Oppgaver

 

  1. Utvalget er rådgivende organ for rektor i følgende saker:
    • a) Strategisk tenkning og vurdering av veivalg og samordning knyttet til LDHs satsningsområder innen forskning og utvikling
      Strategisk tenkning og forslag til ulike måter å styrke samarbeidet mellom forskning, utdanning og praksisfeltet.
    • b) Vurdering og fordeling av Samarbeidsmidler når det er aktuelt
    • c) Innspill til utforming av kriterier og prinsipper for fordeling av FoU-tid
    • d) Vurdering av og innspill til hvilke forskningsområder som bør styrkes ved LDH blant annet med åremålsstillinger og / eller andre strategiske prioriteringer
    • e) Utforming av høringsuttalelser innenfor virksomhetsområdet
    • f) Andre saker som berører LDHs FoU-virksomhet.
  2. Utvalget har fått delegert beslutningsmyndighet til å:
    • a) Utvikle og revidere handlingsplaner for FoU-virksomheten forankret i strategisk plan og årlige innsatsområder
    • b) Fastsette kriterier for etablering, videreføring og endring av forskningsgrupper
    • c) Utvikle systemer og retningslinjer for kvalitetssikring av forsknings- og utviklingsprosjekter ved LDH
       
  3. Utvalgets oppgaver som forskningsetisk råd innebærer ansvar for å gjøre en selvstendig vurdering av forskningsprosjekter ut fra anerkjente forskningsetiske normer, ved helsefaglig og pedagogisk forskning som ikke er fremleggelsespliktig for Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskning (REK).

Sammensetning

FoU-utvalget har syv faste medlemmer og følgende sammensetning:

  • Forskningssjef (leder av utvalget)
  • Tre vitenskapelige ansatte med hovedstilling på LDH med minimum førstekompetanse, herav minimum to med professorkompetanse og/eller dosentkompetanse
  • En Ph.d.-stipendiat
  • To eksterne representanter med forsker- og eller fagutviklingskompetanse, fortrinnsvis en fra UH-sektoren og en fra klinisk virksomhet

Utvalget er beslutningsdyktig når det er fem medlemmer til stede. I tilknytning til behandling av søknader om samarbeidsprosjektmidler må FoU-utvalgets eksterne medlemmer være til stede for å kunne være beslutningsdyktig.

Funksjonstid

Faglig vitenskapelig ansatte velges for tre år av gangen.

Ph.d.-representantene velges for to år av gangen.

Eksterne medlemmer velges for to år av gangen.

Oppnevning og valg av representanter

Ansattrepresentanter til FoU-utvalget rekrutteres via kunngjøring i interne kommunikasjonskanaler der man ber interesserte melde sin interesse. Er det flere enn tre som viser interesse vil det gjennomføres valg og det kan oppnevnes vararepresentanter.

Møte og arbeidsform

Forskningssjef forbereder saker og innkaller til møter. Seniorrådgiver for forskning er sekretær.