Læringsmiljøutvalg

Høgskolens læringsmiljøutvalg (LMU) er styrets rådgivende utvalg i saker som gjelder læringsmiljøet. Utvalget skal være en pådriver i læringsmiljøspørsmål, og bidra til diskusjon omkring denne tematikken på ulike nivå i organisasjonen.

Publisert 27. Oktober 2025, 13:39

Sist oppdatert 22. August 2025, 12:13

Mandat for Læringsmiljøutvalget ved LDH

Fastsatt av høgskolestyret 06.12.2022.

1. Læringsmiljøutvalget (LMU) ved Lovisenberg diakonale høgskole (LDH) sorterer direkte under høgskolestyret og skal bidra til at læringsmiljøet for studentene blir tilrettelagt på best mulig måte, jf. bestemmelsene om læringsmiljø i lov om universiteter og høyskoler (UH-loven) § 4-3.
 

2. Med læringsmiljø forstås:

  • fysisk læringsmiljø
  • psykososialt læringsmiljø
  • organisatorisk læringsmiljø
  • pedagogisk læringsmiljø
  • digitalt læringsmiljø

LMU skal se til at studiesituasjonen blir tilrettelagt i henhold til gjeldende regelverk.  Det skal legges vekt på at LMU blir informert tidlig i pågående prosesser, og LDH aktivt skal søke LMUs syn og medvirkning.

3. LMU skal holdes orientert om forhold knyttet til læringsmiljøet, blant annet gjennom LDHs meldesystem «Si ifra», slik at LMU kan bidra til at bestemmelsene i UH-lovens § 4-3 blir fulgt. LMU skal også gjøres kjent med eventuelle pålegg og enkeltvedtak som Arbeidstilsynet treffer med hensyn til institusjonens læringsmiljø.
 

4. LMU skal motta rapportering om LDHs systematiske kvalitetsarbeid med læringsmiljøet i henhold til UH-lovens § 4-3 (5). Rapporteringen skal danne grunnlag for en systematisering av LMUs arbeid som kan inngå i LDHs kvalitetssystem.

5. LMU skal være høringsinstans i saker som angår det helhetlige læringsmiljøet ved institusjonen.

6. For å sikre et forsvarlig læringsmiljø ved LDH, skal LMU ha dialog med høgskolens studiekvalitetsutvalg (SKU) i saker som berører begge utvalgene.

7. LMU skal bidra til at læringsmiljøet er universelt utformet.

8. LMU skal årlig rapportere om sitt arbeid til høgskolestyret. I rapporten kan det inngå en handlingsplan som viser utvalgets forslag til tiltak for bedring av læringsmiljøet ved høgskolen.

Utvalgets oppnevning og sammensetning

Læringsmiljøutvalget oppnevnes av rektor.

Utvalget har følgende sammensetning:

  • 3 studentrepresentanter og 3 vara studentrepresentanter innstilt av Studentparlamentet
  • høgskoledirektør (varamedlem rektor)
  • institutt- eller studieleder bachelorutdanningen (varamedlem institutt- eller studieleder master- og videreutdanningen)
  • verneombud (varamedlem vara verneombud)

Utvalget velger etter lovens § 4-3 hvert år leder vekselvis blant de ansattes og studentenes representanter. LDH har imidlertid etter godkjenning av søknad til Kunnskapsdepartementet, en 5 års forsøksperiode med studentledet LMU hvert år. Forsøksperioden varer ut 2025.

Studentprest er fast observatør i LMU. Utvalget kan selv oppnevne andre faste observatører til utvalget, og kan kalle inn personer med relevant kompetanse til enkeltsaker.

Seniorkonsulent ved LDH er fast sekretær i utvalget og bistår leder i forberedelse av møter og saksfremlegg, samt skriver referater fra utvalgets møter.