Studiekvalitetsutvalg

Studiekvalitetsutvalget er et rådgivende organ for rektor og høgskoledirektør i saker som angår kvaliteten på LDHs utdanningstilbud.

Publisert 27. Oktober 2025, 13:39

Sist oppdatert 22. August 2025, 13:19

Utvalget er opprettet av LDH for å understøtte virksomheten med referanse til:

  • Lov om universiteter og høgskoler
  • Instruks for Høgskolestyret ved LDH
  • Forskrift om studier og eksamen ved Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studiekvalitetsforskriften
  • Studietilsynsforskriften

Mandat for Studiekvalitetsutvalget ved LDH

Fastsatt av rektor 09.02.2023.

Utvalget skal:

  • bidra til å fremme kvalitet på høgskolens ulike studier, med særlig vekt på studienes faglige innhold, forskningsbasert undervisning, gode læringsmetoder og vurderingsformer
  • bidra til å skape god faglig sammenheng og progresjon i studieforløp og utdanningsnivåer ved LDH
  • bidra til at LDH har studietilbud som er tilpasset samfunnets behov og at det er et godt avveiet forhold mellom ressursinnsats og verdiskapning
  • bidra til at LDHs verdimessige forankring og faglige profil styrker utdanningsprogrammene på alle nivå
  • sikre kvalitetsutvikling og sammenheng i den samlete studieprogramporteføljen
  • bidra til internkontroll slik at LDH ivaretar forskriftsfestede krav til studietilbud
  • sikre sporbarhet og forankring av kvalitetsarbeid
  • SKU skal ha dialog med høgskolens læringsmiljøutvalg (LMU) i saker som berører begge utvalgene.

Sentrale oppgaver:

  • bidra til at fag- og studieplaner har en enhetlig institusjonell utforming
  • gi uttalelser om forslag til nye studietilbud og studieplaner
  • medvirke til gode evalueringssystemer 
  • medvirke til LDHs strategiske planer innen utvalgets kompetanseområde
  • være høringsinstans ved LDHs interne årlige gjennomgang av studiekvalitet
  • foreslå kvalitetsforbedrende tiltak for utdanningsprogrammene ved LDH
  • foreslå kvalitetsforbedrende tiltak knyttet til praksisstudier som læringsmetode ved LDH
  • foreslå kvalitetsforbedrende tiltak knyttet til internasjonalisering som virkemiddel for studiekvalitet
  • kontrollere etterlevelse av interne føringer og eksterne krav

Utvalgets oppnevning og sammensetning

Studiekvalitetsutvalget består av:

  • Studiesjef (leder)
  • 2 instituttledere (1 fra bachelor i sykepleie (BiS) og 1 fra master-, etter- og videreutdanning (MEVU))
  • 4 representanter fra UF-personalet, fortrinnsvis 2 fra BiS og 2 fra MEVU
  • Kvalitetsrådgiver
  • Internasjonal rådgiver
  • 1 studentrepresentant fra BiS
  • 1 studentrepresentant fra MEVU

Rektor og høgskoledirektør har møte- og talerett.

Oppnevning

Utvalget oppnevnes av rektor.

Instituttlederne har ansvar for å foreslå to medlemmer samt en vara fra henholdsvis BIS og MEVU. Studentrepresentanter med vara oppnevnes av studentparalamentet.

Det er ikke personlige varamedlemmer.

Funksjonstiden for UF-ansatt er to år, med mulighet for gjenoppnevnelse. Funksjonstiden for studentene er ett år, med mulighet for ett gjenvalg.

Det tilstrebes at ikke alle valgbare medlemmer byttes ut samtidig.

Møter og arbeidsform

Det avholdes normalt tre møter hvert semester.

Saker meldes gjennom linjen samt at utvalget selv kan initiere saker. Utvalgets leder kan fordele saker for uttalelse til deler av utvalget der dette vurderes som hensiktsmessig.

Studiekvalitetsutvalget kan innkalle personer som ikke er medlemmer av utvalget, til drøfting av bestemte saker.

Studieadministrasjonen er sekretariat for utvalget.