Samarbeid med respekt og vilje til å lære

Rektor Hulda Gunnlaugsdottir åpnet seminaret med en varm velkomst og understreket betydningen av gjensidig respekt og vilje til å lære av hverandre. Hun trakk frem hvordan prosjektet, som startet som en idé i oktober 2023, har vokst til et solid utdanningstilbud med første studentopptak høsten 2024. Sammen med Tone Ikdahl, administrerende direktør ved LDS, ble det fremhevet at økt kompetanse for sykepleiere på sengepost er avgjørende for å beholde dem i klinisk praksis.

Ikdahl sendte en digital hilsen der hun uttrykte stolthet over samarbeidet og resultatene som nå kan høstes. Hun beskrev hvordan VIKS-prosjektet vokste frem som et svar på behovet for kompetanseheving, inspirert av magnetsykehuskonseptet, og hvordan ideen raskt fikk støtte både internt og nasjonalt.

Faglige innlegg med bredde og dybde

Seminaret hadde temaet «Bredde- eller spisskompetanse i klinisk sykepleie? Ja takk, begge deler!» og bød på faglige innlegg og diskusjoner om erfaringer og resultater fra prosjektet:

  • Cathrine Mathisen, programansvarlig MAKS og VIKS på LDH, presenterte hvordan samskaping mellom utdanning og klinikk har bidratt til et studietilbud med høy kvalitet og arbeidslivsrelevans.
  • Nzigire Buranga Broome, avdelingsleder ved medisinsk avdeling på LDS, belyste hvordan magnetperspektivet kan styrke kompetansen hos sykepleiere på sengepost.
  • Cathrine Buaas Tverdal, spesialrådgiver nevroklinikken ved OUS, snakket om hvordan kultur for kompetanse kan bygges og vedlikeholdes.
  • Kristine Isrid Pettersen, student ved VIKS, delte sine erfaringer og beskrev utdanningen som «en ny verden». Hun fremhevet at læringskurven har vært bratt, men at hun nå opplever økt trygghet i rollen som sykepleier.

Diskusjon og veien videre

Etter en engasjert diskusjon om erfaringer og veivalg, avsluttet Siren Eriksen, instituttleder ved MEVU, med å skissere veien videre for VIKS.

Første kull ferdigstiller utdanningen til jul 2025, og arbeidet med å avklare nye roller for kandidatene er allerede i gang i klinikken både ved LDS og OUS-nevroklinikken. Mulige funksjoner inkluderer:

  • Ressurspersoner for ivaretakelse av kritisk syke pasienter
  • Bidrag i overgangen mellom spesialavdeling, sengepost og kommunal omsorg
  • Veiledning av kollegaer
  • Deltakelse i dokumentasjons- og forbedringsarbeid

Seminaret ble også strømmet digitalt, og engasjementet vitnet om et prosjekt som har truffet en nerve i norsk sykepleieutdanning – med bred støtte og klare ambisjoner for fremtiden.