Hvordan har studentene det egentlig under pandemien?
Omfattende smitteverntiltak har preget landets studenter i stor grad. LDHs studenter er blant annet preget av mangel på sosialt samvær, en nedstengt studentby og digital undervisning, men viser likevel et større studieengasjement enn landsgjennomsnittet. Dette viser Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT), som denne våren sendte ut en tilleggsundersøkelse til landets studenter for å kartlegge studentenes helse og trivsel sett i lys av den pågående pandemien.
Publisert 26. april 2021, 16:51
Sist oppdatert 26. april 2021, 16:52
Alle landets fulltidsstudenter i alderen 18-35 år har fått tilsendt undersøkelsen. Funnene viser at studentenes vurdering av egen helse og livskvalitet går i negativ retning.
Nedstengt studentby
Lovisenberg diakonale høgskole ligger i Oslo, som har vært hardt rammet av høye smittetall og strenge smitteverntiltak det siste året. I tillegg til våren 2020, har byen vært nedstengt siden november 2020 og frem til dags dato. Dette gir utslag i spørsmål om kulturtilbud, utelivstilbudet og studiebyen totalt, der LDHs studenter vurderer dette litt dårligere enn landsgjennomsnittet.
Mangel på sosialt samvær
Det har vært en jevn økning i psykiske helseplager blant studenter fra 2010 da første SHoT-undersøkelse ble sendt ut. I 2021 svarer annenhver student at de sliter psykisk. På spørsmål knyttet til psykisk helse, ligger LDHs resultatet tett opp mot landsgjennomsnittet.
Rundt halvparten av landets studenter anerkjenner ulike utfordringer med digital undervisning, slik som ustabil internettforbindelse, dårlig arbeidsplass hjemme og savn etter kontakt med faglæreren. Likevel er det savnet etter kontakt med medstudentene som tydelig står sterkest både for LDH-studentene og landet forøvrig. Hele 86 % av LDHs studenter savner kontakt med medstudentene sine.
Undersøkelsen viser også at studentene har lav sosial aktivitet med venner, og 55 % av LDHs studenter svarer at de ofte savner noen å være sammen med.
Likevel viser undersøkelsen et høyere engasjement for frivillige aktiviteter/studentorganisasjoner på LDH enn landet forøvrig, og hele 85 % av LDHs studenter oppgir at de deltok i fadderuken da de var nye studenter. LDH har engasjerte studenter som setter fokus på psykisk helse og psykososialt studiemiljø, og som bidrar til å skape arenaer for å bedre dette blant studentene.
Engasjerte studenter på tross av pandemi
Blant landets studenter vurderer 7 av 10 den digitale undervisningen som dårligere eller mye dårligere. På tross av utfordringer med digital undervisning, viser undersøkelsen engasjerte LDH-studenter. På en poengskala på 10-90, svarer LDHs studenter 78 på hvor stor andel av forelesningene de har fulgt siden starten av studieåret i august 2020 og frem til nå. Dette er høyere enn resten av landet, som har en samlet skår på 71. I tillegg oppga LDHs studenter at de brukte nærmere 30 timer på studiene i uken før de besvarte undersøkelsen, sammenliknet med 23 timer på landsbasis.
Ingen av LDHs studenter svarer at pandemien har forsinket studieprogresjonen. Hele 88 % svarer at de har en normert studieprogresjon. Resten er enten usikre eller oppgir en normert studieprogresjonen nå, men ikke tidligere.
LDHs studenter vurderer også egen arbeidsinnsats, tilbakemelding på egen læring og måten studiet er strukturert på som høyere enn resten av landet.
LDHs ledere, studentparlamentet og LOS - Lovisenberg studentvelferd har nå fått et oppdatert og bredt faktagrunnlag for å bevare og forsterke helse- og velferdstiltak. Blant det som bevares er kort responstid fra timebestilling og til avtale med psykolog – et viktig velferdstilbud for LOS. Les mer om velferdsordningen her.