På toppbildet: Hanne Mensner Lerstang fra KS, TØRN.

I emnet BSY-411 skal studentene få bryne seg på en problemstilling og utfordring fra arbeidslivet, som de skal jobbe med gjennom hele emnet. Studentenes eksamensoppgave er å konkretisere en problemstilling gitt av Vålerenga bo-og kultursenter, og komme med et løsningsforslag. Disse skal vurderes, og et av forslagene vil bli valgt ut for gjennomføring knyttet til høstens praksis i emnet BSYP-503 på Vålerenga bo- og kultursenter.

Ressurspersoner invitert på “pressekonferanse”

Studentene presenterte sine personas og innsikt de har samlet inn så langt for faglærere og inviterte ressurspersoner i emnet BSY-411. De ulike ressurspersoner stilte til en “pressekonferanse” 31. mai, der studentene fikk mulighet til å stille spørsmål og hente inn bedre forståelse rundt problemstillingen

De inviterte var Remi Pettersen (Kuben VGS), Hanne Mensner Lerstang (KS, TØRN), Najam Zubair (Inven2), Anne Jesperud Kittelsen (Oslo Kommune), Jo Cranner (Norsk Sykepleierforbund) og Tove Karien Vassbø (masterutdanning ved LDH).

Najam Zubair fra Inven2 peker på tavla foran et fullt klasserom
Najam Zubair fra Inven2

Studentene jobber med følgende multikomplekse problemstilling gitt av Vålerenga bo- og kultursenter:

Hvordan kan arbeidsplasser og studentmiljøer jobbe sammen for å sikre yrkesstolthet i fagmiljøene (multikompleks).

Endringsaktører i eget yrke

Studentene tas igjennom et intraprenørskapsprogram utviklet av UE, som heter Innovasjon i praksis. Dette er arbeidslivsrelevant og gir studentene nyttige verktøy til å være endringsaktører i eget yrke og arbeidsplass. Det hele avrundes med en presentasjon av løsningsforslag og eksamen 8. juni.

Etter at hver ressursperson presenterte sine steder og punkter som kunne være nyttige for problemstillingen studentene jobber med, hadde studentene mulighet til å stille spørsmål. Alle de syv studentgruppene hadde forberedt spørsmål på forhånd.

Det var høy studentaktivitet og de stilt kritiske og kraftfulle spørsmål på jakt etter gode og innsiktsfulle svar. UE har bidratt med gode verktøy og metoder studentene har tatt i bruk for å finne og hente så mye innsikt som mulig.

Bonustips fra medstudent

I tillegg til de overnevnte ressurspersonene, fikk studentene en bonusressurs. Tredjeårsstudent Theodor Kittilsen delte sine erfaringer med innovasjon i praksis fra han selv tok emnet – hvordan de hadde gått frem for å finne hvilke behov som fantes.

Han tipset om å bruke hverandre og det å være klar over at det finnes motstand der ute ved endring. Han sa også at det kommer til å bli veldig lærerikt og spennende. Kittilsens gode, relevante og praksisnære tips ble delt videre med sine medstudenter.

Student Theodor Kittilsen og Rebekka de Leon foran tavla i klasserommet
Student Theodor Kittilsen og Rebekka de Leon, fra Ungt Entreprenørskap. De Leon har ledet studentene igjennom programmet Innovasjon i praksis.