Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som sendes ut til andre- og femteårsstudenter over hele landet på bachelor- og masternivå. Undersøkelsen initieres av Kunnskapsdepartmenetet, og har for siste gang blitt gjennomført av NOKUT. Fra og med 2025 vil ansvaret overtas av HK-dir.

Ved LDH er det bachelorstudenter i sykepleie og studenter ved fire masterprogram som har svart på undersøkelsen. Den totale svarprosenten var på hele 66 %. Skalaen på spørsmålene er fra 1 (ikke enig) til 5 (helt enig).

LDH-studentenes overordnede tilfredshet med studieprogrammet er 4,0 for institusjonen som helhet, og hele 4,3 hos bachelorstudentene i sykepleie. Gjennomsnittet for sykepleierstudiet nasjonalt er på 3,8.

Sykepleierstudentene er svært tilfredse

Sykepleierstudentene på bachelor har en høyere skår på nærmest alle hovedindekser sammenliknet med gjennomsnittet for sykepleiefag på landsbasis. Indeksene er undervisning, tilbakemeldinger, vurderingsformer, læringsmiljø, organisering, tilknytning til yrkeslivet og eget engasjement. Kun på sistnevnte svarer LDH-studentene likt som landsgjennomsnittet, på resten ligger de godt over. Et eksempel er indeksen læringsmiljø, hvor LDH skårer 4,1, sammenliknet med 3,5 for resten av landets sykepleierstudier. Læringsmiljø inkluderer både faglig og sosialt miljø.

Andreårsstudent på sykepleierstudiet, Stella Braathen Reif (avbildet) er en av de som svarte på Studiebarometeret denne gangen:

– Jeg tror LDH skårer så høyt på faglig og sosialt miljø fordi det er en liten høyskole hvor alle har det samme målet om å bli gode sykepleiere – enten om det gjelder bachelor, master eller videreutdanning. Det store fokuset på sykepleie skaper et faglig miljø med høy kvalitet. Det å vite at nærmest alle på høyskolen studerer innen sykepleie eller helsefag, kontra en stor høyskole med masse forskjellige studier, er utrolig fint. Det er enkelt å huke tak i en medstudent i gangen hvis det er noe sosialt eller faglig man lurer på, siden alle har felles interesser.

På bachelorutdanningen i sykepleie ved LDH er det såkalte blokkemner, hvor studentene gjennomfører ett emne om gangen, og hvert emne avsluttes før neste emne starter. Alle emnene utgjør til sammen en helhet og bygger på hverandre. Dette er en av suksessfaktorene Reif trekker frem:

– Det er en utrolig god løsning med blokkemner som gir deg muligheten til å fokusere på én eksamen av gangen. Det tror jeg også gir bedre resultater på eksamen. Det er veldig deilig å slippe å sitte med en haug av eksamener på slutten av hvert semester, og heller fordele det litt etter litt. Det gjør at studiet føles mye mer overkommelig. Jeg slipper den stressende eksamensperioden som så mange andre studenter snakker om.

Reif trekker også frem høyskolens størrelse som en positiv faktor på flere områder. Hun opplever at terskelen er lav for å både ta kontakt med undervisere og studieadministrasjonen. I tillegg til muligheten for å bli godt kjent med høyskolens fasiliteter og medstudenter.

– Vi har også veldig gode fasiliteter som Klinisk læringslab, med simuleringsrom og godt benyttet velferdsteknologi som gir økte læringsmuligheter, fortsetter Reif.

Hun avslutter med å fremheve det sosiale miljøet ved LDH:

– Det er så mange muligheter til å bli kjent med studenter på LDH. Det er ikke slik at fadderuken er eneste mulighet til å bli kjent med medstudenter. Det er mye gruppeeksamener hvor du har mulighet til å bli kjent med nye studenter. Det er også mange studentorganisasjoner som du både kan bli medlem av eller delta på deres arrangementer. Jeg har byttet klasse, og måtte halvveis inn i studiet bli kjent med nye studenter, men på grunn av LDH sitt åpne og inkluderende studentmiljø har jeg aldri følt meg ensom eller utenfor.

Godt læringsmiljø på masterutdanningene

Læringsmiljøet ved LDH er også et av områdene som skårer høyest blant masterstudentene som har svart på undersøkelsen. På master i avansert klinisk sykepleie er skåren på hele 4,5.

På master i klinisk operasjonssykepleie og master i avansert klinisk nyfødtsykepleie er skåren på 4,0 på indeksen læringsmiljø.