LDHs praksisarbeid trukket frem som suksesshistorie på NOKUT-seminar
Publisert 7. Februar 2020, 14:30
Sist oppdatert 1. April 2022, 12:47
NOKUT satte søkelyset på praksisstudier i høyere utdanning i frokostmøte 13. september.
LDH var eksempelet på en høgskole som har knekt den vanskelige praksiskoden. Praksiskoordinator Tonje Gjulem delte råd og erfaringer sammen med en av LDHs samarbeidspartnere, St. Hanshaugen Omsorgssenter ved Kjersti Singstad.
Studiebarometeret viser at studentene ved LDH er blant de mest fornøyde med praksisstudiene, og LDH har fått gode tilbakemeldinger fra NOKUTs sakkyndige.
På frokostmøtet "Et år med praksis - hva har vi lært og hva nå?" ble det presentert utdrag fra NOKUTs 13 delrapporter og en samlerapport som er basert på et dypdykk i praksistilstanden. Denne kartleggingen er første del av prosjektet "Operasjon praksis".
Kvalitetsarbeid rundt praksis
– Lovisenberg diakonale høgskole får særlig positiv omtale av kvalitetsarbeidet rundt praksis i sykepleierutdanning. Her er praksisfeltet representert i de fleste institusjonsorganer, også de som ikke bare befatter seg med praksissamarbeidet, slik at fagplaner, FoU-utvalg, studiekvalitetsutvalg osv. får både utfordring- og kompetanseinnspill, innledet Gard Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsdirektør i NOKUT.
LDH er en høgskole som "ser ut til å få til noe som det er mange som ikke får til", i følge møteleder.
Praksiskoordinator Tonje Gjulem var tydelig i sitt svar på åpningsspørsmålet om hva LDH gjør for at alle parter; student, institusjon og praksissted, ser ut til å være fornøyde. Hun trakk frem fem faktorer som avgjørende for å skape godt samarbeid:
- Dialog med praksisstedet
- At LDHs lærere er tilgjengelig for studenter og praksisveiledere
- Representanter fra praksis i utvalg ved høgskolen
- Et samarbeidsforum for praksisfelt og LDHs lærere
- Samarbeidsprosjekter
– Det er helt grunnleggende at man har en åpen dialog med praksisfeltet, sier Gjulem.
Kjersti Singstad forteller at de på St. Hanshaugen Omsorgssenter er veldig fornøyd med tilgjengeligheten og den korte kommunikasjonslinjen til LDH. Det forenkler arbeidet for god kvalitet og struktur for studentene i praksis.
Rammebetingelser for praksisstudier er sentralt. At lærerne er så tilgjengelige er fordi de ikke har for mange studenter eller praksissteder de skal følge opp samtidig, og kan bruke tid på å gå gjennom læringsmål med praksisstedene og studentene for å ha en felles forståelse av hensikt og innhold i praksisperioden.
LDH og St. Hanshaugen Omsorgssenter driver nå et samarbeidsprosjekt for å skape en praksismodell som blant annet skal gi viderekomne sykepleierstudenter erfaring med å ta økt faglig ansvar.
– Realitetssjokket når man kommer ut i arbeid er et velkjent fenomen, så det har vi vært veldig obs på og hatt en felles interesse av å gjøre noe med, slik at de føler seg utrustet til å stå i sykepleierrollen når dem er ferdig utdannet, sier Singstad.
Praksisplasser i Oslo er et knapphetsgode
Kapasitet i Oslo-området er en utfordring, og det er flere institusjoner som konkurrerer om akkurat de samme praksisplassene. På spørsmål om hvordan LDH opplever og posisjonerer seg i denne konkurransen, svarer Gjulem:
– Det er et faktum at praksisplasser i Oslo-området er et knapphetsgode. Det er til tider svært utfordrende, men det er på en måte noe fint med det og. Det gjør at man blir tvunget til å ta tak i de utfordringene som dukker opp og hele tiden opprettholde kvaliteten i praksis på de stedene man har avtale med. Man kan ikke nødvendigvis banke på døren hos neste sykehjem fordi man har møtt litt motstand, for der er det sannsynligvis fullt.
I tillegg forteller Gjulem om godt samarbeid med de andre Oslo-institusjonene gjennom koordinatorforum basert på de ulike praksistypene. For eksempel fordeler Sykehjemsetaten i Oslo solidarisk de ulike praksisplassene basert på innmeldte behov fra utdanningsinstitusjonene. I tillegg er man nødt til å ha avtaler med kommuner utenfor Oslo for å dekke praksisplassbehovet, og her eksisterer det en gjensidig respekt for hvilke praksissteder som har avtaler med de ulike institusjonene.