Kvinne sitter foran bærbar pc med headset
Masterstudentene ved LDH foretrekker digital undervisning.

Studiebarometeret er en årlig undersøkelse som gjennomføres i høstsemesteret. Undersøkelsen har fokus på studentenes opplevde studiekvalitet, og gjennomføres av NOKUT på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. Undersøkelsen går ut til andreårsstudenter på bachelor og master. Alt i alt, er tilfredsheten med studieprogrammet de går på høy blant LDH-studentene. Den sammenlagte skåren for alle studiene er 4,2 av 5.

Foretrekker digital undervisning

Under nok et pandemiår har store deler av undervisningen foregått på nett. Selv om mange av landets studenter savner fysisk tilstedeværelse, ser masterstudentene ved LDH ut til å foretrekke digital undervisning.

På master i avansert klinisk allmennsykepleie svarer samtlige at de synes det er lettere å delta på nettundervisning enn fysisk undervisning. Det er også 73 % av heltidsstudentene på master i avansert klinisk sykepleie enig i.

– En av årsakene til at digital undervisning er populært blant masterstudentene kan være at det blir enklere å kombinere en hverdag med arbeid, studier og familieforpliktelser med digital tilstedeværelse. Mange av studentene har også lengre reisevei til campus på LDH. Denne sparer de ved digital undervisning og kan benytte til blant annet egenstudier, sier studieleder ved masterutdanningene, Marte-Marie Wallander Karlsen.

De aller fleste masterstudentene svarer også at de tekniske løsningene fungerer godt og at underviserne har gode opplegg for nettundervisning.

Fornøyd med faglig sammenheng

I 2020 fikk bachelorstudiet i sykepleie ny studieplan ved LDH. I den nye studieplanen gjennomfører studentene ett emne om gangen, og hvert emne avsluttes før neste emne starter. Alle emnene utgjør til sammen en helhet og bygger på hverandre. Nå følger to av tre kull på bachelor denne studieplanen, og studentene virker å være fornøyd med den faglige oppbygningen.

Nesten 80 % av bachelorstudentene i undersøkelsen sier de er tilfreds eller svært tilfreds med den faglige sammenhengen mellom emnene i studieprogrammet. Med "faglig sammenheng" menes at emnene utfyller hverandre og gir god faglig progresjon.

– Det er gledelig at studentene er tilfreds med, og opplever faglig sammenheng mellom emner. Dette har vært noe av intensjonen med den nye studieplanen. Ved å gjennomføre emner enkeltvis og ikke parallelt, får studentene større mulighet til fordypning og gode muligheter til å oppnå aktuelle læringsutbytter. Vi tror at dette i sin tur bidrar til å stimulere studentene til ytterligere læring, sier studieleder ved bachelorprogrammet i sykepleie, Maria Wiberg Tjønnfjord.

Fokus på det sosiale miljøet

På tross av nedstengning store deler av studieåret, har LDH, Studentparlamentet og velferdsordningen LOS forsøkt å tilrettelegge for et godt psykososialt miljø blant studentene. Med en samlet skår på 3,8 av 5 på tilfredshet med det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet, er skåren høyere enn det nasjonale tallet og også høyere enn LDHs skår i 2020.

– Vi i LOS ønsker å bidra til at LDH skal være et trygt og hyggelig sted å komme til uansett om det er for å studere eller for å være sosial. Vi har gjennom høsten forsøkt å tilrettelegge for aktiviteter etter smittesituasjon, og vi er nå klare for å motivere studentene til å komme tilbake til høyskolen, sier sykepleierstudent og leder av velferdsutvalget, Leonora Rognsvåg Gordon.

Dette blir også bekreftet i den årlige interne LOS-undersøkelsen. Der svarer 70% av studentene at LOS har klart å tilpasse seg pandemien "bra" eller "svært bra". De trekker frem at det har vært bra at man har klart å opprettholde noen alternative tilbud som har bidratt til motivasjon, samt oppfordret til og lagt til rette for å være sammen med medstudenter på trygge måter.