Gunnlaugsdóttir er utdannet sykepleier fra Sykepleiehøyskolen på Island i 1981 og fullførte embetseksamen i sykepleievitenskap ved UiO i 1993.

Gunnlaugsdóttir har lang og bred ledererfaring fra ulike roller i helsetjenesten blant annet som divisjonsdirektør ved Ullevål universitetssykehus, og administrerende direktør ved Aker universitetssykehus, Landspitali universitetssykehus (Reykjavik) og Akershus universitetssykehus. Hun har siden 2019 vært styreleder i Nordlandsforskning.

- Høgskolestyret er glad for at Hulda Gunnlaugsdóttir har akseptert tilbudet om stilling som ny rektor ved LDH. Vi er overbevist om at Gunnlaugsdóttir vil lede LDH på en trygg og god måte, og i samarbeid med styret videreføre den gode utviklingen LDH har hatt de siste årene, både innen utdanning, forskning og formidling. Samtidig ønsker vi å rette en stor takk til Lars Mathisen for innsatsen for LDH og de gode resultatene som er oppnådd i løpet av 10 år som rektor ved LDH, sier LDHs styreleder Vidar Haukeland.

Lars Mathisen trer ut av stillingen som rektor ved semesterslutt og vil være tilgjengelig for ny rektor i august.

- Jeg ser veldig frem til å ta fatt på arbeidsoppgavene som ny rektor ved LDH, og ikke minst bli kjent med virksomheten, ansatte og studenter. Jeg har en brennende motivasjon for å utvikle sykepleien og ønsker å involvere hele organisasjonen i dette arbeidet, sier Hulda Gunnlaugsdóttir.

Gunnlaugsdóttir tiltrer stillingen 1. juli 2022.