Ansatte ved Lovisenberg diakonale høgskole har lang erfaring med å anvende VAR Healthcare som en del av ferdighetstrening i sykepleieutdannelse. VAR Healthcare er et oppslagsverk for prosedyrer og kunnskap, for bruk på tvers av sykepleiepraksis og utdanning. Det er et klinisk beslutningsstøttesystem, og en digitalt tjeneste som hjelper helsepersonell til å fatte riktige og gode beslutninger, basert på oppdatert forskning og kunnskap. I dag brukes tjenesten i alle våre studieprogram, både på bachelor- og masternivå, samt videreutdanning.

- VAR Healthcare er en uvurderlig ressurs for LDH, da det gir våre studenter tilgang til oppdatert, evidensbasert informasjon som styrker deres faglige grunnlag og kliniske praksis. Den utmerkelsen vi nå får er en anerkjennelse av vår felles innsats for å fremme kvalitetsutdanning og pasientsikkerhet, sier studieleder for bachelorprogrammet i sykepleie, Camilla Edeklev.

Årets superbruker er en utmerkelse som hvert år deles ut til en bruker/organisasjon som viser tydelig engasjement i bruk og forankring av VAR i hele virksomheten. I år har de valgt å dele ut denne prisen til Lovisenberg diakonale høgskole, med Marit Tømmerbakk i spissen, for engasjement og kunnskapsspredning.

- Noe av begrunnelsen for utmerkelsen er at vi anvender VAR aktivt i planlegging og gjennomføring av utdanningsforløpet, i ferdighetstrening og simulering. Vi har integrert VAR i læringsplattformen Canvas, med tydelige forventninger til studentene om hvordan de skal forberede seg til ferdighetstreningen. I tillegg bidrar vi aktivt til å gi VAR tilbakemeldinger fra både lærere og studenter på hvordan VAR fungerer i daglig bruk, samt funksjonalitet og innhold sier Marit Tømmerbakk, som er en av superbrukerne ved LDH.