Vi kom i midten av august, og begynte oppholdet med en introuke på Københavns Profesjonshøgskole. Her ble vi kjent med andre utvekslingsstudenter som også studerte innenfor helse. København har et godt miljø for utvekslingsstudenter hvor det blir arrangert diverse eventer som øl i parken, båttur på kanalen, halloweenfest, tur til museer, turer ut i naturen og mye mer :)

Etter introuken hadde vi fem uker med undervisning på skolen sammen med danske sykepleiestudenter. Deretter hadde vi en praksisperiode på seks uker.

Julie og Kristine var så heldige å få praksisplasser i Frederiksberg kommune, på et psykiatrisk ambulatorium. Det tok kun to minutter å sykle fra der vi bodde til selve praksisstedet.

Vi ble delt på hver våre avdelinger, som hadde ansvar for ulike områder i Frederiksberg. På et psykiatrisk ambulatorium kan pasienter både komme inn på avdelingen for behandling (medisiner, samtale etc.), og de ansatte sykler også ut til pasienter for å tilby hjelp. Julie kom på en avdeling hvor pasientgruppen var psykisk syke i alderen 18-70 år. Det var mye variasjon i og med at aldersspennet er så stort, og det var diagnoser som schizofreni, spiseforstyrrelse, pasienter i psykose, angst, depresjon og pasienter som hadde fått dom til behandling. Det er også en del pasienter som får depotmedisin inne på ambulatoriet, hvor Julie har fått satt en del intramuskulære injeksjoner. Området her var avgrenset rundt Frederiksberg, så sykkelturene ble som regel ikke lenger enn 10 minutter til én pasient. Kristine derimot, hadde pasienter som var lenger ut og kunne gjerne få sykkelturer på 45 minutter til én pasient :) :) :) Hun kom i eldre teamet, med pasienter fra 70 år og oppover. Der er det blant annet pasienter med schizofreni, depresjon, angst og bipolar lidelse.

Vi har begge vært utrolig positivt overrasket over hele praksisperioden her. Det har vært så god oppfølging i forhold til studenter, vi har blitt tatt så godt imot og har virkelig fått være selvstendige og utfordret oss selv.

Åse-Maj og Emilie har vært i praksis på en lukket, rettspsykiatrisk avdeling på Sct. Hans i Roskilde. Dette er et av Danmarks største, og eldste psykiatriske hospitaler. På tross av 1,5 timers reisevei, var dette en veldig lærerik og spennende praksisplass. Her har vi jobbet med en pasientgruppe som i hovedsak består av paranoid schizofrene, med rusproblematikk i tillegg. Pasientene her er dømt til behandling etter å ha begått ulik kriminalitet. Her arbeider vi med alt fra voldtekts- og drapsmenn til svindlere. Hverdagen består av rehabiliterende kommunikasjon med pasientene. Dette har bydd på utfordringer, da manisk, psykotisk dansk er svært vanskelig å forstå. Heldigvis er vi omringet av veldig kompetente og imøtekommende personale, som hjelper oss når vi trenger det.

Vi har bodd i Frederiksberg. Dette er et kjempe koselig bydel hvor du har alt du trenger i umiddelbar nærhet. Her har du sjarmerende små butikker, koselige kafeer og Frederiksberg have som er perfekt for en løpetur eller søndagstur. Julie, Kristine og Emilie bor i studentboligene til Diakonissestiftelsen. Studentboligene ligger i øverste etasje av skolebygningen og dette ga kort vei til undervisningen om morningene. Er du en av dem som sliter med å komme deg opp om morningene får du her god hjelp fra både skolens kirkeklokke og operasyngende naboer. Rommene har en grei størrelse. Bad og kjøkken deler man med 8 andre studenter.

Åse-Maj har derimot leid et rom i et kollektiv rett nede i gata fra skolen. Her delte hun en leilighet med 4 andre studenter. Dette kostet litt mer enn studentboligene, men ga til gjengjeld en mer hjemmekoselig atmosfære.

Vi har trivdes utrolig mye i København. Oppholdet vårt her har vært mye bedre enn ventet og gitt oss minner for livet! Vi anbefaler denne byen til alle som kunne tenke seg en periode i utlandet. Byen har utrolig mye å by på både i form av kulturliv og uteliv. Studentvennlige priser på både mat og alkohol ;)