Seminaret bestod av et spennende todelt program med innledende foredrag i første del, og workshop med ulike stasjoner i andre del. Samarbeidsgruppen arrangerer simuleringsseminar annethvert år og dette var andre gang de inviterte til seminaret. I år var det en utvidet deltakerliste med gjester fra NTNU Gjøvik og SIMInnlandet – medisinsk simulering innen psykisk helsevern ved Sannerud Sykehus. HINN var representert med representanter fra studiestedene Elverum, Kongsvinger og Lillehammer.

Simulering: Pedagogikk og ny teknologi

Seminaret ble innledet av høgskolelektor og leder for LDHs ferdighets- og simuleringssenter Hege Vistven. Hun snakket om kvalitetsstandarder i simulering med gjennomgang av INACSL: Standard of Best Practice: Simulation. Stipendiat Camilla Olaussen fra LDH snakket deretter om sin PhD-studie hvor hun forsker på simulering som supplement til praksis.  

Fra NTNU Gjøvik var universitetslektor Jon Viktor Haugom, førsteamanuensis Randi Tosterud og universitetslektor Terje Ødegården invitert for å presentere og praktisk vise bruk av Critical Response Process (CRP) som struktur i debriefing. En spennende struktur for å gi og få tilbakemeldinger i simulering som tidligere har blitt brukt i kunstfag og nå overføres til simulering i helsefag.

Til slutt i første del av programmet snakket Marian Bringa Arntsen, som er rådgiver ved Senter for simulering og innovasjon (SSI) ved Høgskolen i Østfold, om spillteknologi og virtuell simulering. Gaming i sykepleie er på full fart inn i utdanningene i USA, men ved høyskolene og universitetene her i landet er det prøveprosjekter på gang for å prøve ut hvordan dette kan passe inn i sykepleierutdanningen i Norge.

 

Workshops: VR-teknologi, simuleringskompetanse og smarte tips

Johnny Sandaker og Cathrine W. Steen ved SIMInnlandet, Sanderud sykehus arrangerte en stasjon om simulering med Virtuell virkelighet (reality), VR, innenfor psykisk helsevern. Her fikk deltakerne i workshop innblikk i metodikken bak, samt prøve ut hvordan sykehuset trener på ikke-tekniske ferdigheter ved hjelp av VR-teknologi.

Høgskolen i Innlandet, Elverum v/Anders Liberg delte sine erfaringer med bruk av simulatorer og annet utstyr på sin stasjon. Fokuset deres er hvordan få til mer realisme i simuleringen, hvordan vedlikeholde utstyr og drive en avdeling mens kostnadene holdes nede. Denne stasjonen var også med på forrige workshop, og var så populær at den ble gjentatt.

På LDHs stasjon presenterte Camilla Olaussen og Hege Vistven hvordan de hadde gått fram for å forberede og motiverer studenter som ikke tidligere har deltatt i simulering. De hadde laget korte filmer med seg selv i hovedrollene. Hensikten var å vise hvordan gjennomføring av en simuleringsaktivitet og systematisk debriefing kunne være. I workshop ble metoder og muligheter for å heve studenters simuleringskompetanse ivrig diskutert.  

Camilla Olaussen og Hege Vistven viser videoer som demonstrerer en simuleringsaktivitet og systematisk debriefing.