Fritak fra Universitets- og høyskoleloven

At LMU er studentledet hvert år ved LDH er et fritak fra Universitets- og høyskoleloven som sier at utvalget skal veksle mellom student- og ansattleder.

– Vi har erfart at de årene hvor studentene har lederskapet i LMU, oppleves dette eierskapet som sterkest. Fritaket fra UH-loven for en periode på 5 år, gir oss mulighet til å verifisere vår oppfatning om at ordningen med studentledet LMU hvert år vil bidra til økt engasjement og kontinuitet i studentenes medvirkning, sier høgskoledirektør Hallgeir Lien.

Nyvalgt studentleder

Mathilde Lønstad er tredjeårsstudent på bachelorutdanningen i sykepleie ved LDH og er nyvalgt leder i LMU.

– Jeg har akkurat blitt valgt inn som leder i LMU, så foreløpig er det ganske nytt for meg. Jeg har sittet i LMU et år allerede, og så tydelig nytten av å ha en student som leder i fjor. Det er en spennende og lærerik erfaring å holde møter og ha mer ansvar.

Læringsmiljøutvalget skal påse at det fysiske og psykososiale læringsmiljøet er fullt ut forsvarlig ut ifra en samlet vurdering av hensynet til studentens helse, sikkerhet og velferd. Utvalget skal også legge til rette for et interkulturelt læringsmiljø. Studentene og institusjonen har like mange representanter hver i utvalget.

Gir studentene en viktig stemme

– Jeg opplever at studentene kommer mer til og får en tydeligere stemme når en student har lederrollen. Det at LMU er studentstyrt hvert år gir studentene en viktig stemme og mulighet til å påvirke vår egen studiehverdag, samt ta opp ting som kan gjøres bedre. Avstanden mellom ansatte og studentene blir mindre jo mer vi samarbeider og diskuterer, og ved å gi studentene lederrollen oppleves man mer likestilt, forteller Lønstad.

– Studentmedvirkning er viktig, spesielt nå, når studentene får en veldig annerledes studiehverdag som følge av pandemien.