15. februar ble tallene fra Studiebarometeret lansert. Studiebarometeret er en nasjonal undersøkelse som sendes ut årlig av NOKUT for å måle utdanningskvalitet. Undersøkelsen sendes ut til alle andreårsstudenter på både bachelor- og masternivå.

LDH skårer svært høyt for sjette år på rad på tilfredshet for alle våre studieprogram. For sjette år på rad mener også studentene at studieprogrammet har bidratt til deres faglige utvikling.

Svarandelen var på hele 65 % for høyskolen totalt, med 72 % på bachelorprogrammet i sykepleie. Den høye svarandelen gir et realistisk datagrunnlag som virkelig kan si noe om situasjonen på LDH.

«På Lovisenberg er det kult å være litt nerd»

Bachelorstudentene i sykepleie gir en svært høy skår på generell tilfredshet. For andre år på rad viser Studiebarometeret at LDH-studentene er landets mest tilfredse sykepleierstudenter, og skåren har gått videre opp i år. Med en maksskår på 5, gir LDH-studentene en samlet skår på 4,4 poeng.

– Jeg tror det at LDH skårer så høyt, handler mye om at høyskolen er liten og at det er et intimt fagmiljø som gjør at det er kort vei mellom leddene, sier sykepleierstudent Adrian Tejan-Jalloh.

Sykepleierstudentene vurderer det faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet som svært bra. Med en skår på 4,3 poeng skårer LDH 0,6 poeng høyere enn landsgjennomsnittet.

– Det hjelper også at alle på bachelornivå studerer sykepleie. Det at alle vil det samme som deg, gir et veldig godt miljø, sier sykepleierstudent Peter Skeie.

– Jeg opplever også at det på Lovisenberg er kult å være litt nerd, legger Adrian til. Folk synes det er kult å sitte lenge og gjøre en innsats i faget. Kjenner meg aldri så fornøyd med skolen som under eksamenstiden. Da er det masse folk på biblioteket og på lesesalen. Folk er utrolig opptatt av å hjelpe hverandre og diskutere fag. Det er det rom for.

Representanter fra arbeidslivet bidrar til undervisning

Også på masternivå, skårer studentene høyt på det faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet. Det er andreårsstudenter på master i avansert klinisk sykepleie som har svart på undersøkelsen.

Masterstudentene har også en høy skår på at respresentanter fra arbeidslivet bidrar til undervisningen gjennom f. eks gjesteforelesere og kursholdere. Her skårer også bachelorstudentene høyt. Sammenlagt skårer LDH 0,7 poeng høyere enn landsgjennomsnittet.

Lite bruk av kunstig intelligens

Undersøkelsen viser at 77-78 % av studentene på LDH sjelden eller aldri bruker kunstig intelligens (KI).

– Vi ser at ganske få studenter oppgir at de benytter seg av KI i studiene. Dette er jo en teknologi som er på full fart inn i sektoren, og som vi på LDH jobber med å finne ut av hvordan vi best mulig kan integrere hos oss på en trygg og sikker måte, sier avdelingsleder for læringsstøtte, Hilde Sundfær.

LDH har satt ned en arbeidsgruppe som jobber med ulike aspekter av bruken av KI i studie- og arbeidshverdagen.

– Undersøkelser vi selv har gjort blant både studenter og ansatte viser at dette er en teknologi mange gjerne vil lære mer om og kunne bruke i framtida. Vi jobber derfor med å innføre et KI-verktøy og regner med at bruken vil øke etter hvert som studenter og ansatte blir mer oppmerksom på hvordan teknologien kan utnyttes på en trygg og effektiv måte. Dette er en del av den framtida studentene skal ut i, og vi vil gjøre vårt for at de skal være best mulig forberedt, fortsetter Sundfær.

Se resultater fra Studiebarometeret her.