En annerledes undervisning
Studentene i emnet BIS-320 møtte opp til to timer med diskusjon om hvordan KI vil påvirke helsevesenet. Samlingen inkluderte innlegg fra eksterne bidragsytere og la grunnlaget for en spennende workshop. Oppgaven var ambisiøs, der studentene skulle utvikle sin egen KI-assistent for å løse sykepleiemangelen på bare to timer.
Ved hjelp av generative språkmodeller fikk studentene oppdraget om å formulere konkrete løsninger på 1/2 til 1 side tekst. Løsningene ble vurdert etter fire kriterier:
-
Realisme og gjennomførbarhet
-
Innovasjon og kreativitet
-
Systemforståelse og faglig forankring
-
Konkretisering og logisk argumentasjon
KI vurderte studentenes løsninger
Ikke bare brukte studentene KI som en del av oppgaveløsningen, men også vurderingen av oppgavene ble gjort av en KI-assistent. Denne "KI-juryen" var spesialutviklet til formålet og matet med informasjon fra NOU 2023: Tid for handling for å sikre en grundig evaluering.
– Formålet med oppgaven var ikke å teste studentenes KI-kompetanse, men å utforske hvordan vi kan tilpasse generelle språkmodeller i faglig problemløsning, forklarer høgskolelektor Maria Berg Ekelund.
Berg har utviklet prosjektet og KI-dagen sammen med en arbeidsgruppe bestående av både ansatte fra bacheloravdelingen i sykepleie og læringsstøtteenheten. Selve ideen om å gjennomføre et hackaton og hvordan det skulle løses, var det Ørjan Flygt Landfald som kom med. Han jobber som rådgiver med ansvar for blant annet pedagogisk utvaiklingsarbeid og læringsteknologi.
Hun forklarer videre at KI-oppgavene er direkte knyttet til prosjektet studentene jobber med denne uken, hvor de løser ulike case knyttet til kommunikasjon og helseveiledning tilpasset pasienter med akutt, kritisk og alvorlig sykdom. Med støtte av KI skal de blant annet utvikle en KI-assistent som skal gi tilbakemelding på deres kommunikasjons- og veiledningskompetanse i et konkret case.
Kreativ problemløsning med KI
Resultatene fra workshopen vitner om både kreativitet og faglig dyktighet. Studentene brukte sin egen fagforståelse og jobbet tett med sine KI-assistenter for å iterere frem innovative løsninger. De beste forslagene representerer en fremtidsrettet tilnærming som kombinerer teknologi og sykepleiernes kjernekompetanse.
Vi er veldig imponert over hva studentene fikk til på så kort tid. De beste løsningene hadde aldri vært mulig uten studentenes inngående forståelse av faget og utfordringene de står overfor. Dette er et godt eksempel på hvordan vi bør samarbeide med språkmaskiner
Maria Berg Ekelund
Høgskolelektor
Morgendagens helsetjeneste
Workshopen på LDH er et tydelig eksempel på hvordan KI kan bli et kraftfullt verktøy i utdanning og praksis. Å bruke KI som en samarbeidspartner, ikke bare et verktøy, åpner for nye måter å løse komplekse utfordringer i dagens og morgendagens helsetjeneste.