Rektor Hulda Gunnlaugsdottir ønsket hjertelig velkommen til både tiltredelsesforelesning og til Gjevjon som nå har blitt professor.

Både instituttleder for Bachelor, Maria Tjønnfjord og professor Gunilla Borglin introduserte videre Gjevjon:

- I dag er det en stor dag for alle på LDH, men spesielt stort for meg og oss på bacheloravdeling som kan ønske enda en professor velkommen i vårt kollegium.

- Ediths meritter representerer et antall vitenskapelige publikasjoner, veiledning og undervisning på alle nivåer, i forskningskomiteer og som sjefredaktør. En av hennes største styrker er at hun er like engasjert i utdanning som i forskning.

Gjevjon har alltid søkt ny kunnskap. Fra hun ble hjelpepleier for 30 år siden har professoren vært nysgjerrig og fokusert på pasientens beste. «Vi har to jobber når vi er i helsetjenesten; det ene er å komme på jobb og gjøre jobben, det andre er å gjøre det enda bedre»

Professor Edith Roth Gjevjon mottar blomster av rektor Hulda Gunnlaugsdottir

Veien til professor i sykepleie

Gjevjon har vært ansatt hos LDH siden 2017, men CV-en hennes vitner om et aktivt og variert arbeidsliv. Fra hennes første jobb i helsetjenestene som hjelpepleier i Ålesund, til deretter å bli sykepleier i 1998, har hun hatt 16 ulike arbeidsgivere, og har jobbet i både hjemmesykepleien, på sykehus, i organisasjonslivet og i akademia.

Gjevjon har ikke hatt en klar strategi eller langsiktig mål om å bli professor. Hun har tatt mange veivalg som ikke nødvendigvis har vært anbefalt, men har alltid vært bevisst på egen utvikling. Det er ønsket om å lære mer som har gitt henne den akademiske tyngden.

Den faglige drivkraften har fått meg til å ta all utdanningen jeg har tatt. Mitt største mål er å bidra til forsvarlig og sikker sykepleie til pasienter. Mitt forskningsfokus har vært den eldre pasienten, særlig i en hjemmesykepleiekontekst

Edith Lillian Roth Gjevjon Professor

Professoren har alltid hatt et stort engasjement for å utvikle og forbedre faget sykepleie. Hennes engasjement og vilje til å stå opp for det hun tror på, har flere ganger fått personlige konsekvenser. Etter å ha varslet ledelse og tilsynsorganer om uforsvarlige forhold og mangel på faglig kvalitet på flere arbeidsplasser, har det fått konsekvenser for Gjevjon. Hun har blitt sett på som en vanskelig ansatt, men Gjevjon vil ikke gå på akkord med kvalitet eller pasientsikkerhet. «Vi er nødt til å sørge for at pasienten får den helsehjelpen de skal; riktig kvalitet av kvalifisert helsepersonell til riktig tid».

Dokumentasjon og informasjonsutveksling har alltid vært et viktig fokus. Selv om dette området har blitt bedre i nyere tid, ser hun fortsatt at vi har en vei å gå. Dette er et område hvor professoren mener ledere må ta mer aktivt ansvar, selv om alle i helsetjenesten har et felles ansvar for å bli bedre.

Hva er sykepleie og hva gjør en sykepleier?

Gjevjon mener det er viktig at sykepleiere forstår faget sitt, og klarer å artikulere hva en sykepleier er og hva de gjør. Det er komplekst, men grunnlaget er omsorg, kunnskap, kompetanse og ferdigheter. Professoren trekker frem boken om Florence Nightingale, «Notes on Nursing» som gir en god beskrivelse av fagets kompleksitet og sykepleieperspektivet: det handler om hvordan man identifiser og håndterer symptomer og tegn, og hvordan man ivaretar pasientens livskvalitet og helse.

Etter gjennomført doktorgrad brukte Gjevjon noe tid på å finne veien videre. Hun vurderte forskning, ledelse og fagpolitikk, men var ikke sikker på hva hun ønsket å satse på. «Veivalget etter doktorgraden var vanskelig, derfor valgte jeg å gjøre alt!». Kombinasjonen gjør henne i stand til å påvirke sykepleierfaget i positiv retning, og Gjevjon anerkjenner at man må være i posisjon for å påvirke for å ha reell innflytelse på utviklingen.