Skikkethetsvurdering

Universiteter og høyskoler som utdanner helse- og sosialpersonell eller lærere, er i henhold til lov om universiteter og høyskoler §12-3 pålagt å foreta en helhetsvurdering av studentenes faglige og personlige forutsetninger/egnethet for å kunne fungere i yrket. Dette kalles skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering av studenter foretas for å beskytte liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet for barnehagebarn og elever eller pasienter, klienter, brukere eller samarbeidspartnere. Formålet er å avgjøre om studenten er egnet til yrket eller ikke.

Publisert 14. Februar 2020, 18:56

Sist oppdatert 24. Februar 2025, 18:10

Når anses en student for ikke å være skikket?

En student som utgjør en mulig fare for pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Dette gjelder også andre studenten vil komme i kontakt med under praksisstudiene eller under fremtidig yrkesutøvelse.

Løpende skikkethetsvurdering

Løpende skikkethetsvurdering av den enkelte student foregår kontinuerlig gjennom hele studieløpet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet. Dette betyr at lærere, praksislærere, veiledere og andre som har med studenten å gjøre i utdanningssituasjonen har et ansvar for å følge med og foreta løpende vurderinger. Dette for å sikre at bare studenter som oppfyller kravene får vitnemål. Utgangspunktet er at studenter som ikke fyller de faglige kravene som stilles, ikke skal bestå eksamen/interne prøver. Dette gjelder også praksisopplæringen, der studenter som viser at de ikke behersker praksissituasjonen ikke vil bestå denne delen av utdanningen.

Særskilt skikkethetsvurdering

Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Særskilt skikkethetsvurdering starter med innlevert tvilsmelding som behandles av skikkethetsansvarlig. Se informasjon om saksgang under.

Nye utdanninger omfattet av ordningen

Fra 01.08.2024 er det krav om skikkethetsvurdering i master- og videreutdanninger som bygger på de utdanningene som er underlagt skikkethetsvurdering og som fører til en spesialisering. På LDH er følgende utdanninger underlagt skikkethetsvurdering:

  • Bachelor i sykepleie (BIS)
  • Master i avansert klinisk allmennsykepleie (MAL)
  • Master i avansert klinisk nyfødtsykepleie (MAKNY)
  • Master i avansert klinisk sykepleie med spesialisering i allmennsykepleie (MAKS allmenn)
  • Master i klinisk intensivsykepleie (MAKIN)
  • Master i klinisk operasjonssykepleie (MAKOP)
  • Master i sykepleie innen psykisk helse, rus og avhengighet (MAPRA)
  • Videreutdanning i klinisk sykepleie (VIKS)
  • Videreutdanning i palliativ omsorg (VIP)

Skikkethetsansvarlig ved Lovisenberg diakonale høgskole

Ellen Mørck
Kontakt: skikkethet@ldh.no

Dersom du har spørsmål om det å sende tvilsmelding, eller om anonymitet, ta kontakt med skikkethet@ldh.no.

Saksgang for særskilt skikkethetsvurdering

Særskilt skikkethetsvurdering starter med innlevert tvilsmelding, jf §7-7 i Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften). Tvilsmeldingen må begrunnes og knyttes til minst ett av vurderingskriteriene.

Alle kan levere tvilsmelding, både faglig personale som for eksempel praksislærere og faglærere, medstudenter, administrativt personale eller andre som er i kontakt med studenten. Det er i utgangspunktet ikke mulig å være anonym for den som leverer tvilsmelding. Den som leverer tvilsmelding er ikke part i saken, og vil ikke få noen tilbakemelding om saken etter tvilmelding er sendt inn.

Skjema for tvilsmelding finner du her.

Skikkethetsansvarlig for skikkethetsvurdering behandler tvilsmeldingen:

  • Hvis tvilen er ubegrunnet, avviser skikkethetsansvarlig tvilsmeldingen.
  • Hvis tvilen er begrunnet, innkalles studenten til en vurderingssamtale.

Praksisperioder kan utsettes fra tvilsmelding er mottatt til etter at utvidet oppfølging og veiledning er avsluttet, eller til saken er avgjort, i henhold til Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) §7-8. Dersom studenten stryker i praksis skal normalt sett den aktuelle praksisperioden tas først, og studenten får som regel et utsatt studieløp.

Dersom tvilsmeldingen vurderes som begrunnet, skal skikkethetsansvarlig behandle saken i henhold til Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) §7-8.

Studenten skal varsles skriftlig om at det foreligger begrunnet tvil om vedkommendes skikkethet. Studenten blir kalt inn til vurderingssamtale. I vurderingssamtalen deltar studieleder, skikkethetsansvarlig, sekretær, studenten og eventuelt studentens støtteperson/talsperson. Det vil stå i innkallingsbrevet til samtalen hvem som deltar. LDH oppfordrer studenten å ha med en person som hen har tillit til, og som kan være til støtte for studenten i møtet.

Skikkethetsansvarlig skal sørge for at saken blir så godt opplyst som mulig. Det er viktig at studenten legger frem sin side av saken i vurderingssamtalen.

Fra vurderingssamtalen skal det lages skriftlig referat som studenten får tilsendt for signering i etterkant av samtalen. Eventuelle innsigelser til referatet kan sendes skriftlig.

Det er to utfall av en vurderingssamtale:

  • Det kommer frem momenter som viser at dette ikke er en skikkethetssak. Saken avsluttes da med denne samtalen, og studenten får en skriftlig bekreftelse på dette.
  • Det avklares at dette er en skikkethetssak, og studenten vil få tilbud om utvidet oppfølging og veiledning.

Skikkethetsansvarlig har ansvaret for å utarbeide en plan for utvidet oppfølging og veiledning av studenten, og har ansvar for å informere og veilede praksislærer, praksisveileder og studenten. De som veileder studenten gjennom opplegget holder skikkethetsansvarlig orientert underveis. Studenten kalles inn til oppfølgingssamtaler etter avtale. Den eller de som gir studenten utvidet veiledning og oppfølging vil sende en rapport til skikkethetsansvarlig.

Skikkethetsansvarlig skal vurdere resultatet av utvidet oppfølging og veiledning. Resultatet fra utvidet veiledning og oppfølging kan være:

  • Studenten viser refleksjon, endring og utvikling som gjør at skikkethetsansvarlig anser studenten som skikket til å fortsette studiet.
  • Studenten viser ikke nødvendig refleksjon, endring og utvikling. Da skal skikkethetsansvarlig fremme saken for skikkethetsnemnda. Det samme gjelder dersom studenten velger å ikke ta i mot utvidet oppfølging og veiledning. I vurderingene som gjøres, vil alltid pasientrettigheter og hensynet til de studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse gå foran hensynet til studenten.

Dersom skikkethetsansvarlig oversender saken til skikkethetsnemnda, skal skikkethetsnemnda behandle saken i henhold til §7-9 i Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften). Skikkethetsnemndas sammensetning er i henhold til §7-5 i nevnte forskrift.

  • Studenten skal varsles i god tid om tidspunktet for møtet, og gjøres kjent med sakens dokumenter. Studenten har rett til å få dekket utgifter til advokat av LDH etter gjeldende satser, fra skikkethetsansvarlig oversender saken til skikkethetsnemnda. Studenten kan legge frem sine synspunkter ved å være tilstede i forkant av nemndsmøtet, eller ved skriftlig tilsvar.
  • Nemnda skal utrede saken ytterligere dersom det er nødvendig.
  • ​​​​​​​Nemnda lager en innstilling til Institusjonens nemnd for studentsaker, med en vurdering av hvorvidt studenten er skikket eller ikke, evt. hvorvidt studenten bør utestenges helt eller delvis fra den aktuelle utdanningen, samt lengden på utestengingsperioden og eventuelle vilkår for at studenten skal få gjenoppta utdanningen.

Dersom en sak blir fremmet til institusjonens nemnd for studentsaker, skal denne behandle saken i henhold til §7-10 i Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften).

  • På bakgrunn av skikkethetsnemndas innstilling fatter institusjonens nemnd for studentsaker, vedtak dersom en student ikke er skikket i henhold til Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) §12-3.
  • Det skal ikke utstedes vitnemål for den aktuelle utdanningen til en student som er funnet ikke-skikket.
  • Dersom en student som er funnet ikke-skikket skal utestenges fra studiet, skal det fattes særskilt vedtak om dette. Det kan i vedtaket om utestenging stilles vilkår som må være oppfylt for at studenten kan søke om å gjenoppta studiet før utestengingsperioden utløper. Studenten kan utestenges fra utdanningen i inntil fem år.
  • Vedtak om utestenging fra studiet medfører at studenten ikke kan søke eller ta imot plass ved samme studium ved andre universiteter og høyskoler i utestengingsperioden. Det skal i vedtaket opplyses om at studenten må søke nytt opptak dersom studiet skal gjenopptas etter utestengingsperioden.

Studenten kan klage på vedtaket fattet av institusjonens nemnd for studentsaker til Felles klagenemnd. Hvis studenten ikke får medhold, kan studenten klage til rettsapparatet.

Podkast om skikkethetsvurdering

Universitetet i Sørøst-Norge har laget en podcast om hva skikkethet er, og hvordan skikkethetsvurdering foregår. Lytt til podkasten her.

Lovverk

  • Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) 2024-03-08-9
  • Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) 1967-02-10
  • Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) 2006-05-19-16
  • Lov om arkiv 1992-12-04-126
  • Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) 2024-06-28-1392
  • Forskrift til forvaltningsloven 2006-12-15-1456
  • Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger 2017-09-06-1353
  • Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning 2019-03-15-412
  • Veileder til forskrift til lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleforskriften) kapittel 7 Skikkethetsvurderinger

§ 7-3 Vurderingskriterier

En student er uskikket dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt på en måte som innebærer at studenten utgjør en mulig fare for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse, jf. § 7-2:

a. studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

b. studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

c. studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis

d. studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser

e. studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

f. studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle

g. studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse

h. studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning

i. studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever

j. studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

k. studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer

l. studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.