BSY-423 Sykepleie til barn og unge, kvinnehelse og seksuell helse

BIS24

Om emnet

Engelsk emnenavn: Nursing care for children and young people, women's health and sexual health

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/5 ECTS
4 uker à 40 timer (160 timers arbeidsinnsats)

Semester: 4, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSYP-320

Publisert 19. Juni 2024, 14:18

Sist oppdatert 19. Juni 2024, 12:58

Om emnet

Engelsk emnenavn: Nursing care for children and young people, women's health and sexual health

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 5 studiepoeng/5 ECTS
4 uker à 40 timer (160 timers arbeidsinnsats)

Semester: 4, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSYP-320

Hensikt

Hensikten er at studenten skal tilegne seg kunnskap om barn og unges normale utvikling og deres behov for helsehjelp. Kunnskap om trusler mot barn og unges utvikling og trygghet vektlegges, sammen med sykepleierens ansvar og mulige samarbeidspartnere. Emnet bidrar også til kunnskap om vanlige helseutfordringer hos barn og unge, og hvordan sykepleier kan bidra til å ivareta behovet for helsehjelp. Emnet vektlegger videre kunnskap om kvinnehelse og sentrale utfordringer knyttet til kvinnehelse. Svangerskap, fødsel og barseltid tematiseres. Emnet bidrar til slutt også med kunnskap om seksuell helse, i forståelsen av å kunne ha et respektfullt og trygt seksualliv, fritt for tvang, diskriminering og vold.

Innhold

Barn:

  • Utviklingstrekk hos barn og unge, og faktorer som hemmer og fremmer utvikling og helse hos barn og unge
  • Stress og belastning i barndommen og tenårene - en forhøyet risiko for både psykiske og somatiske helseutfordringer senere livet
  • Helsehjelp til barn og unge – retningslinjer og lovverk
  • Prinsipper for sykepleie til barn og unge – tilpasninger i lys av utviklingsnivå

 

Kvinnehelse:

  • Kjønnsforskjeller av betydning for sykdomsrisiko, sykdomsforløp og behandlingsutfall
  • Ulik biologi, kulturelle og samfunnsmessige ulikheter i levekår,  livsbetingelser og fortsatt manglende likestilling mellom kjønnene gir ulike konsekvenser for helse
  • Helseplager i forbindelse med overgangsalder og helseplager i et flerkulturelt perspektiv
  • Kvinner med behov for geriatrisk helsehjelp - andre behov enn menn
  • Kjønnsperspektivet i medisinsk og helsefaglig forskning
  • Begrepet reproduktiv helse
  • Svangerskap, fødsel og barselomsorg
  • Prevensjon og uønskede svangerskap 

Seksuell helse:

  • Seksuell helse og sosial ulikhet i seksuell helse
  • Sosialt kjønn, kjønnsnormer, kjønnsidentitet og biologisk kjønn
  • Kjønnsmangfold og kjønnsinkongruens
  • Mangfold i holdninger og forventninger til seksualitet, seksuell frihet og seksuelle rettigheter
  • Problemstillinger knyttet til seksuell orientering, seksualatferd eller seksuell uhelse
  • Sammenheng mellom seksuell helse og menneskerettigheter
  • Seksuell helse hos eldre
  • Helsepersonells profesjonalitet i samtaler om seksuell helse
  • PLISSIT modellen

Læringsutbytte

Etter avsluttede emne skal studenten kunne:

  1. Beskrive barns og unges normale utvikling og forklare trusler mot normal utvikling og trygghet.
  2. Forklare sosiale og helsemessige utfordringer hos barn og unge som omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer, og kan identifisere behov for helsehjelp i lys av disse utfordringene.
  3. Forklare det normale svangerskapet, fødsel og barseltid og beskrive vanlige utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid.
  4. Forklare spesielle utfordringer knyttet til kvinnehelse og de vanligste kvinnesykdommene i et livsløpsperspektiv og et flerkulturelt perspektiv.
  5. Forklare begrepet seksuell helse, trusler mot seksuell helse og sammenheng med generell helse.
  6. Beskrive sykepleiers ansvar og funksjon knyttet til seksuell helse i et livsløpsperspektiv.

Obligatorisk aktivitet

I emnet inngår obligatorisk aktivitet.

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Muntlig eksamen i gruppe.

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav i gruppe i forkant av eksamen. Arbeidskravet er relatert til muntlig eksamen, det gis formativ vurdering på arbeidskravet. Informasjon om arbeidskravet gis i emnets rom i Canvas.