Publisert 19. Juni 2024, 14:18
Sist oppdatert 8. November 2024, 15:02
Om emnet
Engelsk emnenavn: Bachelor's thesis in nursing - specialisation and professional development in nursing
Studieprogram: Bachelor i sykepleie
Studiepoeng og omfang: 17 studiepoeng/17 ECTS
9 uker à 40 timer (360 timers arbeidsinnsats)
Semester: 5, høst
Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme
Krav til forkunnskaper: BSY-422
Hensikt
Emnet bidrar til fordypningskunnskap på et avgrenset felt i sykepleie.
Emnet skal videre styrke studentens ferdigheter i prosjektgjennomføring og faglig utvikling, i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emnet skal bidra til ferdigheter i å gjennomføre et skriftlig, akademisk arbeid i form av et utviklingsprosjekt etter forskningsetiske standarder. Emnet skal også bidra til å utvikle evne til kritisk tenkning, argumentasjon og artikulasjon av sykepleie.
Innhold
- Fag- og tjenesteutvikling ved bruk av forskning
- Sykepleiefaglig relevant hensikt og problemstilling
- Strukturerte søk etter forskningsbasert kunnskap
- Vurdere, sammenfatte og formidle forskningsbasert kunnskap
- Kritisk refleksjon over bruk av forskningsbasert kunnskap i praksis
- Akademisk skriving og referansehåndtering
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Forklare behovet for fag- og tjenesteutvikling innen valgt tema.
- Produsere et skriftlig, akademisk arbeid som følger vitenskapelige prinsipper og er av relevans for kunnskapsbasert sykepleiepraksis i form av a) en monografi eller b) et kortere skriftlig akademisk arbeid i kombinasjon med et digitalt produkt som kan bidra til å besvare hensikten og den valgte problemstillingen.
- Kritisk vurdere eget resultat fra fag- og tjenesteutvikling prosjektet.
- Kritisk vurdere andres arbeid.
- Forklare faktorer som hemmer og fremmer bruk og implementering av forskningsbasert kunnskap i praksis relatert til valgt tema.
Obligatorisk aktivitet
I emnet inngår obligatorisk aktivitet.
Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk
Hjemmeeksamen (Bacheloroppgaven) i gruppe.
Vurderingsuttrykk: A-F.