BSY-520 Bacheloroppgave i sykepleie - fordypning og fagutvikling i sykepleie

BIS24

Om emnet

Engelsk emnenavn: Bachelor's thesis in nursing - specialisation and professional development in nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 17 studiepoeng/17 ECTS
9 uker à 40 timer (360 timers arbeidsinnsats)

Semester: 5, høst

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-422

Publisert 19. Juni 2024, 14:18

Sist oppdatert 19. Juni 2024, 13:33

Om emnet

Engelsk emnenavn: Bachelor's thesis in nursing - specialisation and professional development in nursing

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 17 studiepoeng/17 ECTS
9 uker à 40 timer (360 timers arbeidsinnsats)

Semester: 5, høst

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-422

Hensikt

Emnet bidrar til fordypningskunnskap på et avgrenset felt i sykepleie.

Emnet skal videre styrke studentens ferdigheter i prosjektgjennomføring og faglig utvikling, i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emnet skal bidra til ferdigheter i å gjennomføre et skriftlig, akademisk arbeid i form av et utviklingsprosjekt etter forskningsetiske standarder. Emnet skal også bidra til å utvikle evne til kritisk tenkning, argumentasjon og artikulasjon av sykepleie.

Innhold

  • Fag- og tjenesteutvikling ved bruk av forskning
  • Sykepleiefaglig relevant hensikt og problemstilling
  • Strukturerte søk etter forskningsbasert kunnskap
  • Vurdere, sammenfatte og formidle forskningsbasert kunnskap
  • Kritisk refleksjon over bruk av forskningsbasert kunnskap i praksis
  • Akademisk skriving og referansehåndtering

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  1. Forklare behovet for fag- og tjenesteutvikling innen valgt tema.
  2. Produsere et skriftlig, akademisk arbeid som følger vitenskapelige prinsipper og er av relevans for kunnskapsbasert sykepleiepraksis i form av a) en monografi eller b) et kortere skriftlig akademisk arbeid i kombinasjon med et digitalt produkt som kan bidra til å besvare hensikten og den valgte problemstillingen.
  3. Kritisk vurdere eget resultat fra fag- og tjenesteutvikling prosjektet. 
  4. Kritisk vurdere andres arbeid.
  5. Forklare faktorer som hemmer og fremmer bruk og implementering av forskningsbasert kunnskap i praksis relatert til valgt tema.

Obligatorisk aktivitet

I emnet inngår obligatorisk aktivitet.

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Hjemmeeksamen (Bacheloroppgaven) i gruppe.

Vurderingsuttrykk: A-F.