BSYP-523 Sykepleieren som fagutvikler og klinisk leder av eget fag hos pasienter med langvarige og sammensatte behov

BIS24

Om emnet

Engelsk emnenavn: Clinical leadership and professional development in nursing to patients with long-term and complex needs

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 13 studiepoeng/13 ECTS

Høst: 9 uker à 40 timer, hvorav 7 uker i praksis (400 timers arbeidsinnsats) /
Vår: 10 uker à 40 timer, hvorav 8 uker i praksis (400 timers arbeidsinnsats)

Semester: 5, høst/6, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-321, BSY-421, BSYP-420

Publisert 19. Juni 2024, 14:11

Sist oppdatert 19. Juni 2024, 18:30

Om emnet

Engelsk emnenavn: Clinical leadership and professional development in nursing to patients with long-term and complex needs

Studieprogram: Bachelor i sykepleie

Studiepoeng og omfang: 13 studiepoeng/13 ECTS

Høst: 9 uker à 40 timer, hvorav 7 uker i praksis (400 timers arbeidsinnsats) /
Vår: 10 uker à 40 timer, hvorav 8 uker i praksis (400 timers arbeidsinnsats)

Semester: 5, høst/6, vår

Språk: Norsk eller skandinavisk språk, undervisning på engelsk kan forekomme

Krav til forkunnskaper: BSY-321, BSY-421, BSYP-420

Hensikt

Hensikten med emnet er at studenten skal øke sin samlede profesjonelle kompetanse i sykepleie til pasienter med komplekse behov for helsehjelp.  Emnet skal bidra til å utvikle evne til kritisk vurdering av resultater av egen og andres ivaretakelse av pasientens behov for helsehjelp. Emnet skal gi studenten praktisk erfaring og mulighet til å utvikle sine kunnskaper som klinisk leder, veileder og fagutvikler.

Innhold

Emnet omfatter undervisning før, og potensielt etter, praksis. Praksisen består av mellom 7 og 8 uker (minimum 240 timer) tilstedeværelse i klinisk kontekst.

  • Organisering av helsehjelp til pasienter med behov for langvarig helsehjelp
  • Pasienters behov for helsehjelp i sykehjem
  • Retningslinjer og lovverk som styrer helsehjelp i sykehjem
  • Forsvarlig, sikker og kunnskapsbasert sykepleie i sykehjem
  • Sykepleiers særlige ansvar for legemiddelhåndtering
  • Selvledelse, klinisk ledelse i team og relasjonsledelse
  • Dialog og konflikthåndtering
  • Tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid
  • Undervisning og veiledning av medstudenter og kolleger
  • Fagutvikling, forbedringsarbeid og implementering
  • Etiske og juridiske aspekter i utøvelse av sykepleie og som klinisk leder i team

Læringsutbytte

Etter avsluttede emne skal studenten kunne:

  1. Vurdere og følge opp tegn til endring i pasientens helsetilstand.
  2. Tilpasse og ivareta den geriatriske pasientens komplekse behov for avansert helsehjelp (nytt).
  3. Vurdere egen og andres klinisk ledelse og organisering av helsehjelp til pasienter med komplekse og sammensatte behov.
  4. Vurdere egne og andres kunnskapsbaserte, individualiserte tiltaksplaner med standard terminologi, og sikre gjennomføring av tiltaksplaner.
  5. Forklare og vurdere sykepleierens og andre faggruppers ansvar og funksjon i tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling.
  6. Vurdere områder med behov for fagutvikling, kvalitet- og forbedringsarbeid, samt vurdere ulike teorier, modeller og verktøy som kan anvendes i forbedringsarbeid i praksis.
  7. Vurdere faktorer som kan hemme og fremme muligheter for innovasjon og implementering av ny og endret praksis.
  8. Vurdere og anvende relevante undervisnings- og veiledningsmetoder i møte med pasienter, studenter og kolleger.
  9. Tilpasse og anvende kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter i møte med pasient og pårørende som gjenspeiler respekt, og som fremmer integritet, og medbestemmelse, også ut fra et kulturkompetent perspektiv.
  10. Vurdere rutiner og sykepleiers ansvar og funksjon knyttet til legemiddelbehandling i sykehjem.
  11. Gjennomføre legemiddelhåndtering under veiledning og vurdere pasientens legemiddelbehandling i tråd med sykepleiers ansvar og funksjon.
  12. Vurdere og gjennomføre resistensforebygging, smitteverntiltak i tråd med etiske prinsipper, aktuelle retningslinjer og lovverk.
  13. Kritisk vurdere faglige, praktiske, etiske og juridiske konsekvenser knyttet til behovet for, og nytten av, teknologi og digitale verktøy som anvendes ved praksisstedet.

Obligatorisk aktivitet

I emnet inngår obligatorisk aktivitet.

Vurderings-/eksamensform og vurderingsuttrykk

Praksisstudier med godkjent arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått.