Bakgrunn
Utdanning
- Ph.d. i sykepleievitenskap, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo
- Mastergrad i sykepleievitenskap, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo
- Sykepleier, Høgskolen i Bergen
- Hjelpepleier, Fagerlia videregående skole, Ålesund
Utvalgt arbeidserfaring:
- Professor i sykepleie ved Lovisenberg diakonale høgskole (2022-)
- Professor II, UiT Norges arktiske universitet, campus Harstad (2023-)
- Redaktør, Sykepleien Forskning (2018-2023)
- Instituttleder, Lovisenberg diakonale høgskole (2019-2023)
- Studieleder, Lovisenberg diakonale høgskole (2017-2019)
- Spesialrådgiver, fag- og helsepolitisk avdeling, Norsk Sykepleierforbund (2015-2017)
- Førsteamanuensis, Høgskolen Diakonova (nå VID) (2014-2017)
- Forsker, Universitetet i Oslo, Avdeling for sykepleievitenskap (2013-2014)
- Vitenskapelig assistent, Universitetet i Oslo, Avdeling for sykepleievitenskap og Økonomisk institutt (2007-2008)
- Bestillerkonsulent, Bydel Grünerløkka, Oslo kommune (2003-2005)
- Soneleder, Bydel Grünerløkka, Oslo kommune (hjemmesykepleie) (2000-2003)
- Sykepleier, Nesodden kommune (hjemmesykepleie) (2003)
- Sykepleier, Lovisenberg diakonale sykehus (2000)
- Sykepleier og soneleder, Bergen kommune (hjemmesykepleie) (1998-2000)
- Hjelpepleier, Ålesund kommune (sykehjem og hjemmesykepleie) (1992-1995)
Forskning og fagutvikling
- Kvalitet og kontinuitet i sykepleie
- Systematikk og struktur i sykepleieutøvelse
- Modeller for sykepleieutøvelse
- Teknologi, digitalisering og informatikk i sykepleie
- Kommunehelsetjeneste, hjemmesykepleie, eldre
- Pragmatisk vitenskapsteoretisk ståsted; spørsmålet bestemmer metoden
Forskningsgrupper:
- Forskningsplattformen « Continuity of Care» (Lovisenberg diakonale høgskole). Leder.
- Folkehelse og rehabilitering, UiT Norges arktiske universitet. Medlem.
Forskningsprosjekter:
- The Detection and Prevention of Frailty and/or Functional Decline among Older People in Long-Term Care Contexts. Lovisenberg diakonale høgskole/ Karlstad Universitet (S)
- FUndaMEntals of Care Models in relation to Continuity of Care (FUME-CoC) Lovisenberg diakonale høgskole/ Karlstad Universitet (S)
- FUndaMEntals of Care Models for Point-of-Care Nursing Targeting Older People (FUME). Karlstad Universitet (S)/ Lovisenberg diakonale høgskole
- Technology-assisted guidance model to support nursing students’ critical thinking and competence: an experimental study, Lovisenberg diakonale høgskole
- «BLITTS – Bachelorutdanningen ved Lovisenberg Diakonale Høgskole –Innføring av Teknologiforståelse og Terminologi i Sykepleie», Lovisenberg diakonale høgskole, Norsk Sykepleierforbund, Universitetet i Agder
- Early detection, rapid response, and clinical decision-making on Sub Acute Functional decline in the Elderly (SAFE), Lovisenberg diakonale høgskole
Undervisning
- Sykepleie som profesjon og fag
- Sentrale teorier og modeller i sykepleie
- Sentrale verdier og begreper i sykepleie
- Forsvarlig sykepleie
- Standarder for sykepleie
- Struktur og systematikk i sykepleie
- Vitenskapsteori, metodologi og metode
- Akademisk skriving
Verv
- Studiekvalitetsutvalget, LDH.
- Medlem, vitenskapelig komité for vurdering av søknader til Regionalt samarbeidsorgan for utdanning, forskning, og innovasjon - Helse Midt Norge RHF (2020-2023).
- Sakkyndig konsulent, vurdering av søknader om samhandlingsmidler for Oslo Universitetssykehus og Oslo kommune (2018-2023), samt Akershus universitetssykehus og omliggende kommuner (2021-2023).
Publiseringer
-
Challenges and Strategies in Nursing Leadership: A Qualitative Study on Leaders in Mental Health Care
2024:
Else Marie Lysfjord,Edith Lillian Roth Gjevjon,Siv Skarstein -
In situ simulation training strengthened bachelor of nursing students’ experienced learning and development process– a qualitative study
2024:
Karina Synnøve Pedersen Karlsen,Carina Nygård,Lisbeth Gaustad Johansen,Edith Lillian Roth Gjevjon -
What about the fundamentals of nursing—its interventions and its continuity among older people in need of home- or facility-based care: a scoping review
2024:
Ole Martin Nordaunet,Edith Lillian Roth Gjevjon,Cecilia Olsson,Hanne Aagaard,Gunilla Borglin -
Oppgaveforskyving – løsningen, eller en del av problemet?
2023:
Edith Roth Gjevjon,Gro Næss -
A Technology-Supported Guidance Model to Support the Development of Critical Thinking among Undergraduate Nursing Students in Clinical Practice: Concurrent, Exploratory, Flexible, and Multimethod Feasibility Study
2023:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Andrea Aparecida Gonçalves Nes -
Læring og veiledning styrkes gjennom «peer learning» i praksisstudier
2023:
Siri Vestby Bøe,Edith Roth Gjevjon,Espen Gade Rolland,Cecilia Olsson -
Clinical Leadership – An Important Precondition for the Success of Proactive and Interdisciplinary Follow-up of Frail Older Recipients of Home Healthcare
2023:
Gro Næss,Torgeir Bruun Wyller,Edith Roth Gjevjon -
Fundamental nursing care focusing on older people's needs and continuity of long-term care: A scoping review protocol
2023:
Ole Martin Nordaunet,Edith Roth Gjevjon,Cecilia Olsson,Hanne Aagaard,Gunilla Borglin -
Strategiske grep for å designe og produsere bærekraftig forskning
2022:
Gunilla Borglin,Siren Eriksen,Cecilia Olsson,Edith Roth Gjevjon -
Nursing care and models of care in relation to older people in long-term care contexts: A scoping review protocol.
2022:
Karin Sandberg,Cecilia Olsson,Edith Roth Gjevjon,Gunilla Borglin -
Nursing, frailty, functional decline and models of care in relation to older people receiving long-term care: A scoping review protocol
2022:
Ida Røed Flyum,Edith L Roth Gjevjon,Anna Josse-Eklund,Ellisiv Lærum-Onsager,Gunilla Borglin -
Technology-Supported Guidance Models Stimulating the Development of Critical Thinking in Clinical Practice: Mixed Methods Systematic Review
2022:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Marianne Trygg Solberg,Simen Alexander Steindal,Camilla Strandell-Laine -
Are we prepared to educate the next generation of bachelor nursing students? A discussion paper
2021:
Edith Roth Gjevjon,Espen Gade Rolland,Cecilia Olsson -
Technology-Supported Guidance Models Stimulating the Development of Critical Thinking in Clinical Practice: Protocol for a Mixed Methods Systematic Review
2021:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Marianne Trygg Solberg,Simen Alexander Steindal,Camilla Strandell-Laine -
Technology–supported guidance model to support the development of critical thinking among undergraduate nursing students in clinical practice: protocol of an exploratory, flexible mixed methods feasibility study.
2021:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Andrea Aparecida Gonçalves Nes -
Technological literacy in nursing education: a scoping review
2021:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Simen Alexander Steindal,Marie Hamilton Larsen,Hanne Camilla Heer Drangsholt,Ellisiv Lærum-Onsager,Edith Roth Gjevjon -
Nursing education in the light of the COVID-19 pandemic: Stimulating critical thinking through innovative teaching methods
2020:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Simen Alexander Steindal,Jaroslav Zlamal,Ørjan Flygt Landfald,Jussara Gue Martini,Paula Bresolin -
Research protocol: Technology-supported guidance to increase flexibility, quality and efficiency in the clinical practicum of nursing education
2020:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Marianne Trygg Solberg,Camilla Strandell-Laine,Jaroslav Zlamal -
Hvordan hjemmesykepleiere avdekker og følger opp subakutt funksjonssvikt hos eldre ved hjelp av SAFE - en kvantitativ innholdsanalyse
2020:
Øydis Susanne Øvrid Lindberg,Silje Christin Wang Linnerud,Edith Roth Gjevjon -
Hjemmesykepleien er den perfekte arenaen for helhetlig og profesjonell sykepleieutøvelse
2020:
Edith Roth Gjevjon -
Forskjeller og likheter mellom forskningsartikkel og fagartikkel
2019:
Edith Roth Gjevjon -
Kvalitet i kvantitativ metode - et innblikk
2019:
Ann Kristin Bjørnnes,Edith Roth Gjevjon -
Tema, problemstilling, hensikt, forskningsspørsmål, hypotese og mål – hva er hva?
2019:
Edith Roth Gjevjon -
SAFE avdekker funksjonssvikt hos hjemmeboende eldre
2019:
Edith Roth Gjevjon,SIlje Christin Wang Linnerud,Ellen Andersen,Mette Sofie Klev,Steinar Johansen,Gunilla Borglin -
A falls case summary: Application of the public health nursing intervention wheel
2018:
Patricia Leahy-Warren,Mary Rose Day,Lloyd Philpott,Kari Glavin,Edith Roth Gjevjon,Hilde Egge -
Exploring the Use of Technology for Active Aging and Thriving
2017:
Tone Øderud,Elisabeth Østensen,Edith Roth Gjevjon,Anne Moen -
Perspectives: European Academy of Nursing Science debate 2016: Are there any aspects unique to nursing?
2017:
Pia Riis Olsen,Edith Roth Gjevjon -
Being old in an always-on culture: Older people's perceptions and experiences of online communication
2017:
Marika Lüders,Edith Roth Gjevjon -
Introducing Technology for Thriving in Residential Long-Term
Care
2017:
Elisabeth Østensen,Edith L Roth Gjevjon,Tone Øderud,Anne Moen -
Fra vevstol til nettbrett. Helsepersonells vurderinger av teknologi som et hjelpemiddel i forebygging av funksjonssvikt hos hjemmeboende eldre
2016:
Brita Aardalen,Anne Moen,Edith L Roth Gjevjon -
Informasjonsbehov til unge jenter ved p-pillebruk
2016:
Mari Rønning Kjendsli,Kari Glavin,Edith L Roth Gjevjon -
Older Patients’ and Next of Kin’s Perspectives on Continuity in Long-Term
Home Health Care
2016:
Edith L Roth Gjevjon,Tor Inge Romøren,Line Kildal Bragstad,Ragnhild Hellesø -
“In situ” simulering styrket bachelorstudenters opplevde lærings- og utviklingsprosess
2024:
Karina Synnøve Pedersen Karlsen,Carina Nygård,Edith Lillian Roth Gjevjon,Lisbeth Johansen -
Egenrapportert sykepleierkompetanse etter endt bachelorutdanning - en nasjonal tverrsnittsstudie
2024:
Jörg W. Kirchhoff,Edith Lillian Roth Gjevjon,Daniel T. Stabu -
Sykepleieroppgaver eller sykepleierkompetanse – to sider av samme sak?
2024:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Doctoral development: What (not) to do to get published
2024:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Theories and logic models for researching complex interventions.
2024:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
A Technology-Supported Guidance Model to Stimulate Nursing Students’ Development of Critical Thinking in Clinical Practice
2023:
Jaroslav Zlamal,Edith Lillian Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Andréa Aparecida Goncalves Nes -
Rett kompetanse på rett sted til rett tid er avgjørende for forsvarlig ansvars- og oppgavedeling
2023:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Ansvars- og oppgavedeling, hva blir sykepleiers og leders ansvar og funksjon?
2023:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Forutsetninger for å lykkes med ansvars- og oppgavedeling
2023:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Ansvars- og oppgavedeling: hva, hvorfor, hvordan, av hvem og for hvem?
2023:
Edith Roth Gjevjon -
Theories and logic models for researching complex interventions
2023:
Edith Roth Gjevjon -
Teknologiforståelse i sykepleie
2023:
Edith Roth Gjevjon -
Ansvars- og oppgavedeling i et sykepleierperspektiv
2023:
Edith Roth Gjevjon -
Funksjonssvikt - hva skal vi se etter?
2022:
Edith Roth Gjevjon -
The use of technology to improve nursing students' guidance and support the development of critical thinking skills in clinical practice: a feasibility study
2021:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Andrea Aparecida Gonçalves Nes -
Erfaringer med å benytte SAFE- et verktøy for Tidlig oppdagelse av Subakutt/Akutt Funksjonssvikt hos eldre
2021:
Edith Roth Gjevjon -
Digital kompetanse hos klinikere (paneldebatt)
2020:
Edith Roth Gjevjon -
The Effectiveness of a Technology-Assisted Guidance Model on the Development of Critical Thinking in Nursing Education: A Randomized Controlled Trial
2020:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Marianne Trygg Solberg,Simen Alexander Steindal,Andrea Aparecida Gonçalves Nes -
Developing a Guidance Application to Address Challenges Related to the Clinical Practicum in Nursing Education
2020:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Mariann Fossum,Simen Alexander Steindal,Marianne Trygg Solberg,Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon -
Styrket veiledning og oppfølging av sykepleiestudenter i praksis ved hjelp av en nyutviklet mobilapplikasjon.
2020:
Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon,Mariann Fossum,Andrea Aparecida Gonçalves Nes -
Utvikling av en veiledningsapplikasjon for å møte utfordringer knyttet til praksisstudier i sykepleierutdanningen
2020:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Simen Alexander Steindal,Marianne Trygg Solberg,Jaroslav Zlamal,Edith Roth Gjevjon -
SAFE - Tidlig oppdagelse av subakutt og akutt funksjonssvikt hos hjemmeboende eldre
2019:
Edith Roth Gjevjon,Øydis Lindberg -
Teknologi som et hjelpemiddel for å øke fleksibilitet og kvalitet i praksisstudier
2019:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Edith Roth Gjevjon -
Teknologiforståelse i sykepleierutdanningen ved Lovisenberg diakonale høgskole – nytt utdannings- program for fremtiden
2019:
Edith Roth Gjevjon -
Teknologi som et hjelpemiddel for å øke fleksibilitet og kvalitet i praksisstudier
2018:
Andrea Aparecida Gonçalves Nes,Edith Roth Gjevjon -
Teknologiforståelse i bachelorutdanningen
2018:
Edith Roth Gjevjon -
Understanding Change process – Action Research and Complex Interventions
2018:
Edith Roth Gjevjon -
SAFE identification of patients at risk for readmission to municipal acute care units
2018:
Steinar Johansen,Ragnhild Hellesø,Edith Roth Gjevjon -
Kliniske beslutningsprosesser i sykepleie – lettere gjort enn sagt. På tide å sette ord på en kompleks virkelighet
2016:
Edith L Roth Gjevjon -
Ungdom og søvn: Forhandling om leggetid
2016:
Cecilie Ruud Dangmann,Edith L Roth Gjevjon -
Sykepleierutdanningen i endring. Hvordan har praksisfeltet utviklet seg når Master- og doktorgrader er innført?
2016:
Edith L Roth Gjevjon -
Ungdom forhandler om leggetid
2016:
Cecilie Ruud Dangmann,Edith L Roth Gjevjon -
A Public Health Approach to Falls Interventions: Contribution of Community Nurses
2016:
Kari Glavin,Edith L Roth Gjevjon,Anne Kjersti Myhrene Steffenak,Live Solveig Nordhagen,Hilde Egge,Patricia Leahy-Warren -
Is there life after PhD?
2016:
Edith L Roth Gjevjon -
Sykepleie - profesjon og fag
2022:
Gunilla Borglin,Edith Roth Gjevjon -
Sykepleiefagets signatur
2022:
Edith Roth Gjevjon,Inger Margrethe Holter,Suzie H Kim -
Sykepleieboken 1, Sykepleiens fundament
2022:
Ann Kristin Bjørnnes,Edith Roth Gjevjon,Ellen Karine Grov,Inger Margrethe Holter -
Utvikling av kommunale sykepleietjenester utenfor institusjon
2016:
Kari Glavin,Åse Snøtun,Edith L Roth Gjevjon,Lisbeth Gravdal Kvarme -
Hjemmesykepleietjenesten
2016:
Edith L Roth Gjevjon,Ann-Kristin Fjørtoft -
Når profesjonell omsorg møter den eldre pasientens personlige liv – juridiske, etiske og faglige utfordringer i hjemmesykepleien
2016:
Edith L Roth Gjevjon -
Sykepleie i kommunehelsetjenesten. Helsesøstertjeneste og hjemmesykepleie.
2016:
Kari Glavin,Edith L Roth Gjevjon -
Konsekvenser av sykepleiermangel i kommunene fra et pasient-
og pårørendeperspektiv
2017:
Elisabeth Ugreninov,Janikke Solstad Vedeler,Kristian Heggebø,Edith Roth Gjevjon -
Sykepleier 2050
2024:
Edith Lillian Roth Gjevjon -
Helse- og samhandlingsplanen overser grunnleggende sykepleierkompetanse
2024:
Edith Lillian Roth Gjevjon,Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen -
Tilbake til røttene: ansvars- og oppgavedeling i Florence Nightingales ånd
2023:
Edith Roth Gjevjon -
Bare 15 prosent av forskningen er direkte nyttig
2022:
Gunilla Borglin,Siren Eriksen,Cecilia Olsson,Edith Roth Gjevjon -
På tide å løfte blikket om mastergrader og spesialiteter i sykepleie?
2022:
Edith Roth Gjevjon -
Bachelorutdanning i sykepleie er livsnødvendig
2022:
Edith Roth Gjevjon -
Uten debatt - ingen fagutvikling
2022:
Edith Roth Gjevjon,Tone Rustøen -
Nursing Education in the aftermath of the Covid-19 pandemic: The value of a competence-based curriculum
2021:
Edith Roth Gjevjon -
Samfunnet trenger sykepleiernes kliniske og akademiske kompetanse
2021:
Edith Roth Gjevjon,Lars Mathisen -
Ja, takk begge deler – eksamen er både læring og vurdering
2021:
Edith Roth Gjevjon,Hanne Camilla Dragsholt Heer,Ørjan Flygt Landfald,Maria Tjønnfjord,Espen Gade Rolland,Hilde Sundfær -
Vi styrker Sykepleien Forsknings vitenskapelige kvalitet
2021:
Edith Roth Gjevjon,Hanne Marie Rostad,Ann Kristin Bjørnnes -
Fra mastergradsarbeid til vitenskapelig artikkel – hva må til?
2020:
Edith Roth Gjevjon,Ann Kristin Bjørnnes,Hanne Marie Rostad -
Hva skjer med sykepleievitenskapen?
2020:
Edith Roth Gjevjon -
Hva skiller godkjente praksisstudier fra arbeidstrening under korona-epidemien?
2020:
Lars Mathisen,Edith Roth Gjevjon,Anne Lene Sørensen,Heidrun Hole -
Hadde Florence varme hender?
2020:
Edith Roth Gjevjon -
Finnes sykepleieforskning?
2019:
Edith Roth Gjevjon -
"Shitty Nursing" eksisterer også i Norge
2019:
Edith Roth Gjevjon -
SAFE: En forskningsbasert og innovativ metode for å oppdage subakutt funksjonssvikt hos eldre
2018:
Edith Roth Gjevjon -
Delirium er en tverrprofesjonell utfordring. Slik forberedes våre sykepleierstudenter
2018:
Elisabeth Bell Finnbakk,Camilla Olaussen,Lena Heyn,Gerd Sylvi Sellevold,Ernst Kristian Rødland,Edith Roth Gjevjon -
Har hatt over 200 fra hjemmesykepleien innom
2018:
Nina Hærnes,Edith Roth Gjevjon -
Dokumentasjon basis
2017:
Edith Roth Gjevjon -
Dokumentasjon for sykepleiere
2017:
Edith Roth Gjevjon -
Innledning
2016:
Kari Glavin,Edith L Roth Gjevjon -
Nytt verktøy for å oppdage delirium og kognitiv svikt
2016:
Sigurd Evensen,Thea Forr,Ahmad Al-Fattal,Cathrine De Groot,Greger Lønne,Edith L Roth Gjevjon -
Ny screening gir sikrere diagnose - Bruk av screeninginstrumentet 4AT kan forbedre diagnostiseringen av akutt delirium.
2016:
Geir Vegard Berg,Leiv Otto Watne,Edith L Roth Gjevjon -
Et kritisk blikk på åndelig omsorg med fokus på sykepleie
2015:
Edith L Roth Gjevjon