Tilbake til ansatte

Hanne Aagaard

Professor

Master og videreutdanning

Forskning og fagutvikling

  • Prematures neurologiske utvikling
  • Forelder til prematures erfaringer med innleggelse på NFI, utskrivelse og livet hjemme
  • Førstegangs fedres behov for støtte – empirisk studie
  • MAKNYFLEX – utvikling av fleksibel læringsdesign og evalueringsstudier
  • Systematiske review

Forskningsgrupper:

Forskningsprosjekter:

  • Research-project: First-time fathers´ engagement in early parenting - change in healthcare from a maternal to a family-focused approach (In manus)
  • First-time fathers’ experiences and effect of health care professionals’ care
  • Systematic reviews addressing (In manus/submitted):
    • 1) parents to preterm infants’ experiences of discharge
    • 2) obesity among young children
    • 3) Children with asthma experiences of physical activity
    • 4) HCP experiences of transition of young adults/adolescence with chronical disease to adult ward
    • 5) Scoping review of qualitative follow-up studies
  • How to support fathers of preterm infants in early parenthood – an integrative review (In manus)
  • Advanced clinical neonatal nursing students’ transfer of performance: from skills training with real-time feedback on ventilation to a simulated neonatal resuscitation scenario (submitted)
  • Verdien av masterstudenters læreforutsetninger for oppnåelse av spesialisert sykepleiekompetanse (In manus)
  • Communication and interaction among parents and nurses in a NICU with Single-Family-Rooms (PHD-study) PHD-Student: Lene Tandle Lyngstad
  • Fundamentals of care models in relation to continuity of care (FUME-CoC) (PhD-Study) PhD-Student: Ole Martin Nordaunet

Undervisning

  • Vitenskapsteori & forskningsmetode
  • Systematic review
  • NIDCAP – ‘care of the brain’
  • Formidling og akademisk skrivning
  • Nyfødtsykepleie til barn og syke nyfødte – omsorg for deres familier
  • Kvalitativ metode
  • Systematisk litteraturstudier
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • Evalueringsforskning

Bakgrunn

Utdanning:

  • 1981: Grunnutdanning sykepleie, Diakonissestiftelsen Sankt Lukas. København, Danmark
  • 1999: Kandidatuddannelse i sykepleie, Health, Aarhus Universitet, Danmark
  • 2006: Certificert NIDCAP Professional, Karolinska BarnaKlinik, Sverige/NFI.org
  • 2009: PHD, Health, Aarhus Universitet, Danmark
  • 2014: Pedagoricum, Health, Aarhus Universitet, Danmark
  • 2021: Forskarhandledarutbildning av doktorander och licentiander (FHU), Karlstad Universitet, Sverige

Utvalgt arbeidserfaring:

  • 2020-: Professor i neonatal sykepleie, LDH, Norge
  • 2017-20: Førsteamanuensis; MEVU, LDH; Norge
  • 2010-21: Assist. professor & ekstern Associated professor, Health, Aarhus Universitet, Danmark
  • 1996-2017: Fagsykepleie & klinisk sykepleieforsker, Aarhus Universitets Hospital, Danmark
  • 1992-1994: Nestleder, NFI: Aarhus Universitets Hospital, Danmark
  • 1882-1992: Basis sykepleier, Danmark

Verv

  • 2021-: Konst. leder av FoU-utvalget
  • 2020-: Med-prosjektleder MAKNYFLEX (DIKU-prosjekt)
  • 2018-: Medl. av forskningsutvalget
  • 2018-: Prosjektleder (LDH) ansøgning om institutionel godkendelse som ’Center for fremragende uddannelse’ i samarbejde med Agder Universitet
  • 2016: Medlem af auditpanel for Sektion for Sygepleje (Akkreditering), Health, Aarhus Universitet, Danmark
  • 2013-15: Medlem af det Sygeplejefaglig Råds forretningsudvalg, Aarhus Universitets Hospital, Danmark