Den vanskelige samtalen – å kommunisere med døvblinde og døve pasienter om åndelige og eksistensielle behov: - et pedagogisk kompetanseutviklingsprosjekt relatert til sykepleierstudenters utøvelse av åndelig og eksistensiell omsorg til sårbare og utsatte pasientgrupper

Publisert 5. Mai 2020, 12:13

Sist oppdatert 16. Februar 2021, 14:17

Om prosjektet

Hensikten er å utvikle veiledningsmetoder som kan styrke sykepleierstudentenes kompetanse til å kommunisere med døve og døvblinde pasienter om deres åndelige og eksistensielle utfordringer og behov.

Problemstilling: Hvordan kan skriftlige praksislogger kombinert med refleksjonssamtaler og praksisveiledning fremme studentenes læringsutbytte i å utøve åndelig og eksistensiell omsorg til pasienter med døvhet/døvblindhet?

Prosjektet har et fenomenologisk-hermeneutisk design. Datainnsamling skjer gjennom individuelle narrative intervjuer med studentene og innsamling av deres praksislogger.

Prosjektleder

Prosjektmedarbeider

Prosjektdeltakere

3. års studenter som gjennomfører praksisperiode i psykisk helse ved Signo Conrad Svendsen Senter (CSS) (emne 10), kontaktsykepleiere