Publisert 15. Oktober 2020, 16:35
Sist oppdatert 19. Februar 2021, 11:21
I løpet av praksisperioden skal studentene ha virtuelle refleksjonsgruppemøter via det digitale møteverktøyet Zoom. Vårt mål er at møtene skal øke faglig kontinuitet i praksisperioden, fleksibilitet og faglig samarbeid mellom studenter og praksisstedet. Virtuelle refleksjonsgrupper skal være en trygg læringsarena, hvor studentene skal utfordre seg selv, samt gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
I tillegg ønsker vi at praksisveileder får mulighet til å delta for å dele kliniske erfaringer og perspektiver i diskusjonen.
Det utnevnes én ansvarlig student for hvert møte. Den ansvarlige studenten skal velge ut et opplevd case og formulere en klinisk problemstilling som skal være utgangspunktet for diskusjonen i møtet. Utvelgelsen av case skjer i samarbeid med praksisveileder.
Din rolle som praksisveileder:
- Som praksisveileder skal du kun delta i det refleksjonsmøtet din/dine studenter har ansvar for. Ett møte pr student.
- Det er ønskelig at du samarbeider med din student om utvelgelse av case i forkant av refleksjonsmøtet.
- Du vil få informasjon av din student om når møtet vil finne sted.
- Du deltar på samme skjerm som din student. Studenten har ansvaret for å koble opp teknisk.
Praktisk informasjon
Teknisk informasjon
Det er studenten som har ansvaret for å koble opp til møtet i verktøyet Zoom. Om dere ikke har anledning til å delta fra samme PC, kan du inviteres til møte og koble deg opp på egenhånd. Snakk med din praksisstudent for å avklare dette i god tid før møtet.
Vaktfordeling:
Studenten som har rolle som ansvarlig student må ha dagvakt dagen refleksjonsgruppen gjennomføres. Det er viktig at praksisveileder til ansvarlig student også har anledning.
Taushetsplikt og personvern:
Ikke gjennomfør møtet et sted hvor andre som ikke er underlagt taushetsplikten kan høre deg. Om du i spesielle tilfeller befinner deg et slikt sted må du ha ørepropper og du kan ikke dele sensitiv informasjon om pasienterfaringer eller lignende.