Virtuelle Refleksjonsgrupper ved LDH – Informasjon til studenter

Publisert 15. Oktober 2020, 16:35

Sist oppdatert 19. Februar 2021, 11:25

I løpet av praksisperioden skal du ha refleksjonsgruppemøter virtuelt. Ved å benytte digitale møter, kan vi tilrettelegge for faglig kontinuitet i praksisperioden, fleksibilitet og samarbeid. Virtuelle refleksjonsgrupper skal være en trygg læringsarena, hvor du skal utfordre seg selv, samt gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

I hvert møte utnevnes det én ansvarlig student. Den ansvarlige studenten skal beskrive et opplevd case og formulere en klinisk problemstilling som skal være utgangspunktet for diskusjonen i møtet.

Som ansvarlig student vil du få erfaring med å planlegge og lede refleksjonsgruppemøter med støtte av lærer. I tillegg ønsker vi at praksisveileder får mulighet til å delta for å dele kliniske erfaringer og perspektiver i diskusjonen.

I praksisgruppene deltar du i et lærende fellesskap, hvor alle har ansvar for å delta aktivt og gi støtte til den ansvarlige studenten.

Målet er at virtuelle refleksjonsmøter skal bidra til at du utvikler kompetanse i å lede en faglig og praksisnær diskusjon i et faglig fellesskap, og dermed være godt rustet til å ta kunnskapsbaserte og reflekterte beslutninger når du er ferdig utdannet.

Deltagernes rollefordeling i møtet:

• Ansvarlig student: Velger ut case og problemstilling, samt leder refleksjonsgruppene med støtte fra praksisveileder.
  • Møtedeltaker: Forberede deg ved å lese problemstilling og case i forkant, og bidra i møtet med egne erfaringer og faglige perspektiver i diskusjonen.
  • Praksisveileders: Være delaktig i utvelgelse av case og delta i møtet når din student er ansvarlig for gjennomføring.

Praktisk info om gjennomføring av virtuelle refleksjonsgrupper

Vaktfordeling og møterom:

Som deltaker i møtet, kan du delta hjemmefra eller mens du er på praksisstedet.

Student som har rolle som ansvarlig student bør ha dagvakt dagen refleksjonsgruppen gjennomføres, slik at praksisveileder og ansvarlig student kan delta i møtet sammen.

Det kan være lurt å undersøke hvor møtet kan gjennomføres i forkant, fordi noen praksissteder har mangel på møterom.

PC/Mac/Nettbrett/Mobil

Om du har vakt samtidig som refleksjonsgruppe må du ta med egen enhet til avdelingen (PC/Mac etc.) eller undersøke hvorvidt du kan låne på praksisstedet. Du kan også planlegge å sitte sammen med medstudent på én PC. Ved spesielle tilfeller kan du også bruke mobil, men vi anbefaler å bruke PC/Mac.

Gjennomføring:

Det blir best kvalitet om du sitter alene på din egen enhet (PC, Mac, nettbrett etc.) og bruker ørepropper med mikrofon.

Det kan fort bli feedback/ekko om flere sitter i samme rom med flere enheter. Derfor anbefaler vi å sitte sammen på én enhet om du sitter i samme rom som andre møtedeltakere. Maks tre studenter.

Om flere sitter i samme rom må de ha hver sin enhet med ørepropper og huske å mute seg selv når de ikke snakker. Dette er ikke anbefalt.

Taushetsplikt og personvern:

Ikke gjennomfør møtet et sted hvor andre som ikke er underlagt taushetsplikten kan høre deg. Om du i spesielle tilfeller befinner deg et slikt sted må du ha ørepropper og du kan ikke dele sensitiv informasjon om pasienterfaringer eller lignende.