Kunstig intelligens for ansatte

Publisert 19. Juni 2024, 10:01

Sist oppdatert 17. Februar 2025, 10:17

På Lovisenberg diakonale høgskole tilbyr vi to chatboter: Microsoft Copilot Chat og Sikt KI-chat. 

Disse to tjenestene lagrer og deler ikke tekst du legger inn. Teksten din brukes heller ikke til å trene modellen. Derfor er det er viktig at du bruker Copilot Chat eller Sikt KI-chat når du bruker KI i forbindelse med undervisning og forskning for å ivareta personvern og datasikkerhet. 

Hvilken chatbot bør du velge?

Både Copilot Chat og Sikt KI-chat er basert på ChatGPT. Ellers er det noen forskjeller på de to tjenestene. Det kan være lurt å vurdere fra gang til gang hvilken du skal velge.

  • Copilot Chat søker også i Bing når det er relevant, og kan inkludere informasjon derfra i teksten den genererer. 

  • I Copilot Chat kan du generer bilder (et begrenset antall per dag).

  • I Copilot Chat kan du laste opp tekstdokumenter (intill 1MB). Du kan for eksempel be Copilot Chat om å gi deg spørsmål for å se om du har forstått et tema eller forklare de sentrale begrepene en tekst.

  • Sikt KI-chat lar deg bygge og lagre avanserte instrukser.

  • Sikt KI-chat lagrer samtalene dine.

  • I Sikt KI-chat kan du velge mellom ulike versjoner av ChatGPT.

Sikker og kritisk bruk

Du kan ikke legge inn eller laste opp informasjon som er fortrolig eller strengt fortrolig. Du bør ikke stille spørsmål om temaer du ikke kan godt nok til å kvalitetssikre svarene du får. En samtalerobot som KI-chat skriver tekster som ofte ser imponerende ut. Men den vet ikke hva som er sant eller usant. Derfor kan du få svar som inneholder faktafeil eller villedende informasjon.Samtaleroboter kan aldri bli bedre enn dataene den er trent på. KI-chat er trent på data fra mange slags kilder og tar med seg holdninger og fordommer fra disse kildene. Derfor kan svarene du får være for eksempel rasistiske eller kjønnsdiskriminerende.

Lær mer!

KI-modulen i kurset i digital kompetanse for ansatte (i Canvas).