Publisert 12. Oktober 2022, 15:08
Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 15:04
Samarbeid er det vi kaller en generisk ferdighet, altså en ikke fagspesifikk kompetanse som er overførbar til de fleste kontekster. Gode samarbeidsferdigheter er noe vi er avhengig av, både i studiene og i arbeidslivet.
Hvorfor gruppearbeid?
Samarbeidsferdigheter er noe som må oppøves, og det å arbeide i grupper er fin måte å gjøre det på. Vi vet også at det å utveksle kunnskaper og øve på å ta stilling til egne og andres synspunkter er viktig for læring og for å utvikle kritisk tenkning. Slik sett er gruppearbeid et verktøy for akademisk dannelse.
Læring skjer gjennom sosiale prosesser, og felles konstruksjon av kunnskap gjennom aktiv læring vil gi dypere forståelse. Det å legge til rette for læring i grupper i høyere utdanning er derfor en nødvendighet. Det finnes mange måter du som lærer kan legge til rette for læring i grupper på:
-
Seminarer
-
Studiegrupper
-
Smågrupper
-
Summegrupper
-
Teambasert læring
-
Breakout rooms
-
M.m.
Hvordan legge til rette for læring i grupper?
Fordi målet med gruppebasert undervisning er at studentene skal være aktive, er det noen premisser du legge til grunn for at læring skal kunne skje.
-
Det første og viktigste er at studentene opplever at de har et trygt læringsmiljø der de kan ta en aktiv rolle. Det å etablere noen kjøreregler for gruppearbeid er derfor å anbefale. For gruppearbeid som er arbeidskrav eller eksamen, er det lurt å sørge for gruppeavtaler.
-
Studentene trenger klare og konkrete oppgaver som følger en naturlig progresjon i vanskelighetsgrad.
-
Det kan være lurt å gi noen eksempler på anbefalte arbeidsmåter hvis oppgavene er frie og åpne, for å hjelpe studentene å skape struktur.
-
Gruppesammensetning og gruppestørrelse er også noe som er avgjørende for at samarbeidet skal fungere. Her bør den læringen du ønsker skal skje ligge til grunn. Et omfattende gruppearbeid krever mer innsats i grusppesammensetning enn ved bruken av for eksempel summegrupper i en forelesning.
Lær mer
Begge disse bøkene finnes i LDHs bibliotek:
Strømsø, H. I. (red) (2016). Når læring er det viktigste - undervisning i høyere utdanning, kapittel 9
Svinivki, M. and McKeachie, W. J. (2014). McKeachie’s Teaching Tips, Strategies, Research, and Theory for College and University Teachers, chapter 14