Arbeid i læringspar

Publisert 12. Oktober 2022, 15:08

Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:11

Læringpartnere

Et alternativ til å legge opp til store gruppearbeid eller gruppeoppgaver, er å benytte seg av læringspar eller læringpartnere. Dette kan være en fin måte å begynne å jobbe med mer aktive læringsformer på fordi det er relativt lett å sette i gang og det tar ikke så mye tid. 

Goldsmith (1971) utviklet det som ses på som en effektiv form for læringspar "learning cell". Dette er en form for samarbeidslæring i par der studentene bytter på å stille og svare svare på spørsmål ut fra en tekst de begge har forberedt seg på. 

  1. Som forberedelse leser studentene utvalgt fagstoff og forbereder spørsmål som får fram hovedpoengene i fagstoffet.

  2. Når de kommer til undervisning blir de delt inn i tilfeldige læringspar, og den ene (A) begynner med å stille sitt første spørsmål.

  3. Når den andre studenen (B) har svart og kanskje har fått utfyllende informasjon eller blitt korrigert, bytter de og student B stiller spørsmål til student A og så videre.

  4. Som lærer bruker du tida på å gå rundt fra læringspar til læringspar for å gi tilbakemeldinger og svare på spørsmål.

"Tenk - par - del"

En aktivitet i læringspar som er ganske enkel å sette i gang er det vi kaller "tenk - par - del":

  1. Du stiller studentente et spørsmål, enten åpent eller med alternativer. 

  2. Så får de tenke for seg selv en liten stund, eventuelt kan du be dem om å notere mens de tenker alene. 

  3. Studentene blir satt sammen i læringspar for å diskuterer svarene sine. 

  4. Til sist deler de det de har kommet fram til felles i klassen. 

Etter å ha delt med sin læringspartner vil mange studenter føle seg tryggere på å delta også i den felles diskusjonen i klassen. Denne måten å jobbe i par på kan også være effektiv for å be studentene oppsummere en undervisningsøkt, analysere et case eller et problem eller rett og slett for å sjekke om de har forstått det du har sagt. 

Lær mer

Lightner, J., Tomaswick, L. (2017). Active Learning – Think, Pair, Share. Kent State University Center for Teaching and Learning.