Publisert 12. Oktober 2022, 15:08
Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:11
Læringpartnere
Et alternativ til å legge opp til store gruppearbeid eller gruppeoppgaver, er å benytte seg av læringspar eller læringpartnere. Dette kan være en fin måte å begynne å jobbe med mer aktive læringsformer på fordi det er relativt lett å sette i gang og det tar ikke så mye tid.
Goldsmith (1971) utviklet det som ses på som en effektiv form for læringspar "learning cell". Dette er en form for samarbeidslæring i par der studentene bytter på å stille og svare svare på spørsmål ut fra en tekst de begge har forberedt seg på.
-
Som forberedelse leser studentene utvalgt fagstoff og forbereder spørsmål som får fram hovedpoengene i fagstoffet.
-
Når de kommer til undervisning blir de delt inn i tilfeldige læringspar, og den ene (A) begynner med å stille sitt første spørsmål.
-
Når den andre studenen (B) har svart og kanskje har fått utfyllende informasjon eller blitt korrigert, bytter de og student B stiller spørsmål til student A og så videre.
-
Som lærer bruker du tida på å gå rundt fra læringspar til læringspar for å gi tilbakemeldinger og svare på spørsmål.
"Tenk - par - del"
En aktivitet i læringspar som er ganske enkel å sette i gang er det vi kaller "tenk - par - del":
-
Du stiller studentente et spørsmål, enten åpent eller med alternativer.
-
Så får de tenke for seg selv en liten stund, eventuelt kan du be dem om å notere mens de tenker alene.
-
Studentene blir satt sammen i læringspar for å diskuterer svarene sine.
-
Til sist deler de det de har kommet fram til felles i klassen.
Etter å ha delt med sin læringspartner vil mange studenter føle seg tryggere på å delta også i den felles diskusjonen i klassen. Denne måten å jobbe i par på kan også være effektiv for å be studentene oppsummere en undervisningsøkt, analysere et case eller et problem eller rett og slett for å sjekke om de har forstått det du har sagt.
Lær mer
Lightner, J., Tomaswick, L. (2017). Active Learning – Think, Pair, Share. Kent State University Center for Teaching and Learning.